V rozvrhu na zimní semestr 2009/2010:
úterý 12:30-14:00, 413 FF UK
Tematické okruhy:
V průběhu kurzu se nedostane na všechny dále uvedené texty; vyučující si ponechává právo modelovat jejich výběr podle akcentu, který přinese diskuse v seminářích.
Vymezení problému ? strukturalismus, jeho místo, vývojové podoby a aktuální možnosti
Mukařovský, Jan: ?O strukturalismu?. In: Studie I., Host, Brno 2000, s. 26-38.
Jakobson, Roman: ?Co je poezie?? In: Poetická funkce, H&H, Praha 1995, s. 23-33.
Welek, René: ?Literární teorie, historie a kritika?. In: Koncepty literární vědy, H&H, Praha 2005, s. 9-22.
Doležel, Lubomír: ?Strukturální poetika?. In: Kapitoly z dějin strukturální poetiky
Estetika díla ? cesta od systému ke struktuře
Mukařovský, Jan: ?Estetická funkce, norma a hodnota jako sociální fakty?. In: Studie I., Host, Brno 2000, s. 81-148.
Mukařovský, Jan: ?Místo estetické funkce mezi ostatními?. In: Studie I., Host, Brno 2000, s.169-184.
Kalivoda, Robert: ?Dialektika strukturalismu a dialektika estetiky?. In: Struktura a smysl literárního díla, Čs. spisovatel, Praha 1966, s. 13-39.
Chvatík, Květoslav: In: Strukturální estetika, Brno, Host 2001
Smysl a význam ? dílo jako prostředek komunikace a problém jeho identity
Jankovič, Milan: ?Individuální styl a problematika ?smyslu? uměleckého díla?. In: Cesty za smyslem literárního díla. Karolinum, Praha 2005, s. 127-140.
Mukařovský, Jan: ?Genetika smyslu v Máchově poezii?. In: Studie II., Host, Brno 2000, s. 305-375.
Mukařovský, Jan: ?Záměrnost a nezáměrnost v umění?. In: Studie I., Host, Brno 2000, s. 353 ? 390.
Jankovič, Milan: ?Cesty ke smyslu uměleckého literárního díla?. In: Cesty za smyslem literárního díla. Karolinum, Praha 2005, s. 281-316.
Subjekt díla ? dílo jako pragmatická situace
Mukařovský, Jan: ?Osobnost v umění?. In: Studie I., Host, Brno 2000, s. 275-290
Mukařovský, Jan: ?Problémy individua v umění?. In: Studie I., Host, Brno 2000, s. 303-335
Mukařovský, Jan: ?Individuum a literární vývoj?. In: Studie I., Host, Brno 2000, s. 336-352.
Literární dějiny a proces, povaha historie ? dílo jako zdroj dějin, povaha fikce
Grygar, Mojmír: ?Dějiny a čas?. In: Trvání a proměny, Torst, Praha 2006, s. 24-72.
Grygar, Mojmír: ?Trvání a proměny?. In: Trvání a proměny, Torst, Praha 2006, S. 212-244.
Pešat, Zdeněk: ?K teorii a metodologii literárního vývoje?
Vodička, Felix: ?Literární historie, její problémy a úkoly?. In: Struktura vývoje, Dauphin, Praha 1998, s. 19-23.
Vodička, Felix: ?Dějiny ohlasu literárních děl?. In: Struktura vývoje, Dauphin, Praha 1998, s. 50-62.
Vodička, Felix: ?Literárně historické celky? In: Struktura vývoje, Dauphin, Praha 1998, s. 63-77
Vodička, Felix: ?Celistvost literárního procesu?, In: Struktura a smysl literárního díla, Čs. spisovatel, Praha 1966, s. 87-107.
Doležel, Lubomír: Fikce a historie v období postmoderny. (zdroje vyprávění) Academia, Praha 2008.
Cílem kurzu je přiblížit základní problémové okruhy, jimiž se zaobírala Pražská škola a které stále mají svoji platnost v současných literárně teoretických debatách. Nejde tedy o výlet do historie, ale spíše o prověření aktuality některých debat a otázek, které pomáhají osvětlit ontologii literárního díla, povahu textového významu a smyslu a metodologické nástroje pro analýzu a ukotvení díla v procesu komunikace.
Soustředíme se rovněž na souvislosti v myšlení Pražské školy, francouzského strukturalismu, anglosaské pragmatiky, recepční estetiky a naratologie, a to v té podobě, která nám umožní vnímat návrhy Pražské školy jako součást současného tvořivého myšlení o literatuře. V pozadí našeho prověřování témat a tezí pražských strukturalistů bude současně kritika, které byl vystaven strukturalismus francouzský, a otázka, zda je tato kritika strukturalismu platná i pro jeho pražskou variantu.