Charles Explorer logo
🇨🇿

Komunikabilita jako předpoklad pedagogické způsobilosti I

Předmět na Filozofická fakulta |
ABO300805

Sylabus

Vyučuje:

PhDr. Jaroslav Tulka, Mgr. MgA. Eva Čechová, MgA. Hana Malaníková

V rozvrhu na zimní semestr 2008/2009: středa 17:30 - 19:00, 18 Celetná 13

Forma: volitelný seminář, 2 hod. týdně, předmět magisterského studia

Charakteristika kurzu:

Bylo mnohokrát řečeno, že komunikace je záležitostí povýtce klopotnou a obtížnou. Jak komunikovat? Jak optimalizovat dohovoření a zajistit průchodnost zakoušených obsahů směrem k druhému? V prvé řadě je třeba síly přítomnosti, být přítomen, být sou-časný s časem toho, s nímž probíhá řeč, a tedy ? umožnit setkání. Za další je nutno volit taková slova a obrazy, které druhý může zabudovat do řádu vlastní zkušenosti, nebo které dokonce dovolí reflektovatelné rozšíření daného řádu. A konečně ? musí být zřejmé, že reprezentujeme určitý postoj, že naše slovo skutečně koření v nás a z nás a my zaštiťujeme jeho závažnost a platnost. Práce k tomuto optimu s sebou přináší odbourávání mocné škály dekoncentrujících vlivů, energetických obran, defenzivních strachů, rolí a masek. Je ovšem možno říci ? nebraň se, odlož masky a buď shodný s rytmem partnera. Ale právě obdobná imperativní zvolání dokonale dokladují naprostou neschopnost shody. Pedagogika není magií ani diktátem, je spíše kultivací vhledu, soucitu a pozornosti, abychom přítomně kladli postoje.

Seminář ?Komunikabilita? nastoluje blízkost a blízkost překračuje já aniž je ruší, neboť výpověď je vždy osobní a s osobou spjatá. Jsem pozorný k sobě, tedy vnímám působné znaky, jimiž tě oslovuji, jsem pozorný k tobě, který odpovídáš. A nejde a nemůže jít o připravený soubor pouček, jak věc zajistit. Bytostnou součástí koncepce je hra, v níž nejde o výhru, ale o využití, vytěžení toho, co herní prostor nekalkulovaně a nekalkulativně zjevuje.

Teoretická část semináře poukazuje k pojmenovatelným a zachytitelným komponentám hry ? k maskám, klamům, stereotypům, únikům, k tomu, co překáží otevřenosti; praktická cvičení zjevují řeč těla, gesta, mimiky. Lektoři semináře původně pracovali s představou určitého pevného scénáře a pravidelného střídání teoretické a praktické části. Zkušenost ukazuje, že mnohem účinnější je maximalizace interaktivity studentů, kteří seminář základně spoluvytvářejí. Příprava tak ustupuje improvizaci, hra si určuje tempo a její prostor zjevuje náměty. Hra učí sama sebou a lektoři ji toliko rámují a garantují svou osobní zkušeností. Běží o formulaci privátních cílů ve studentově duši, o nárůst osobnostní kondice a odvahy k vyplnění otevřeného prostoru, ke vztahu já ? ty, kdy mezi nimi vyvstává pole dotyků, které nese opojnou a nebezpečnou moc srozumění.

Zážitek rozmanitých podob komunikace ve veřejné situaci nabízí studentům tzv. dialogické jednání. Dialogické jednání neboli nestrukturovaná dramatická hra či nepředmětné herectví se snaží studentům zprostředkovat základní tělové, potažmo psychosomatické zážitky a podněty. Mluvíme o zážitku vlastního těla a vlastního hlasu v prostoru, našeho propojeného, celistvého bytí. Studenti nejsou vyučování správnému projevu při veřejném vystupování či jiným podobným a často povrchním metodám. Sami se dozvídají, jací veřejně jsou, jak se projevují, poznávají vlastní osobnostní strukturu. To jim může poskytnout mimo jiné realističtější pohled na sebe.

Dialogické jednání je autorským objevem profesora Ivana Vyskočila, zakladatele KATAP, který se od r. 1990 snaží na půdě DAMU uskutečňovat ?jinak? pojaté studium a výzkum herectví ? tj. herectví ne toliko v rovině umění, ale obecněji jako komunikativní, tvořivé, odpovědné prožívání, chování a jednání vědomé mravní osobnosti. Studium autorského herectví představuje pro prof. Vyskočila výchovu k autorskému postoji k životu vůbec. Tato výchova probíhá na KATAP prostřednictvím studia psychosomatických disciplin ? pohybové a hlasové výchovy, řečového jednání, herecké propedeutiky a zejména dialogického jednání a autorského čtení a psaní. Jedná se o cestu programově prožitkovou, zkušenostní, cestu zaměřenou na reflexi primárních zážitků a zkušeností. Takový přístup ke studiu je však u nás stále ještě nový a málo rozšířený.

Anotace

V posledních několika letech probíhá v rámci vzdělávacích aktivit Ústavu české literatury a literární vědy FF UK mezifakultní projekt ve spolupráci s Katedrou autorské tvorby a pedagogiky DAMU. Věc podpořená vzdělávací nadací Jana Husa se setkala s příznivým ohlasem a dílčí výsledky výzkumu byly shrnuty ve sborníku ?Komunikabilita - a její kultivace - jako předpoklad pedagogické způsobilosti? (Universita Karlova v Praze, Filosofická fakulta, Praha 2004). Další rozvoj projektu, zaštítěného prostředky ÚČL, se pokouší reflektovat následující text.

Praktický průběh seminářů je zajišťován třemi vyučujícími ? Jaroslavem Tulkou (ÚČL FF UK), který vede teoretickou bázi diskurzu, a Evou Čechovou a Hanou Malaníkovou (KATAP DAMU), jejichž vklad je zaměřen k psychosomatice veřejného projevu, k pohybově hlasovým cvičením a tzv. dialogickému jednání.