Charles Explorer logo
🇨🇿

Tragický pocit života

Předmět na Filozofická fakulta |
ABO300855

Sylabus

Vyučuje: Mgr. Blanka Činátlová, PhD. Forma: volitelný (základní) seminář, 2 hod. týdně, 1 sem. ? předmět magisterského studia Požadavky pro získání atestace: pro udělení zápočtu aktivní práce v semináři, vypracování referátu, průběžná četba zadaných textů Tematické okruhy:

1) Vymezení tragického a jeho proměny (Aristotelés, Hegel, Schiller, Nietzsche, Frye)

2) Tragické versus komické

3) Absurdita, groteska, ironie jako možnost tragického

4) Tragický hrdina

5) Tragično mezi heroickým a banálním

6) Narativní aspekty tragična (mezi autentickým a fiktivním)

7) Emblémy tragična; apokalyptická a démonická obraznost Epos o Gilgamešovi Ovidius: Proměny (Apollón a Dafné, Teiresiás, Narkissos a Echó, Orfeus a Eurydiké, Cypřiš, Ganymédés, Myrrha a Kinyrás) Sofokles (Oidipus), Shakespeare (Hamlet) ARISTOTELÉS: Poetika Kniha Jób Abelárd a Heloisa: Dopisy utrpení a lásky Laclos: Nebezpečné známosti EAGLETON, T.: Hodnota utrpení: Sladké násilí. Idea tragična. Brno, Host 2004, s. 48-71 Goethe: Utrpení mladého Werthera SCHILLER, F.: O tragickém umění. Praha, Oikoymenh 2005 Gustav Flaubert: Paní Bovaryová Jeán Améry: Karel Bovary, venkovský lékař N. V. Gogol: Petrohradské povídky FRYE, N.: Tragické mody fikce, Komické mody fikce: Anatomie kritiky. Brno, Host 2003, s.52-70 FRYE, N.: Teorie mýtu. Úvod, Mythos jara: komedie, Mythos léta: romance, Mythos podzimu: tragédie, Mythos zimy: ironie a satira: Anatomie kritiky. Brno, Host 2003, s. 183-279 Franz Kafka: Venkovský lékař, Pessoa: Kniha neklidu EAGLETON, T.: Tragédie a román, Tragédie a modernita: Sladké násilí. Idea tragična. Brno, Host 2004s., 239-314 Thomas Mann: Smrt v Benátkách NIETZSCHE, F.: Zrození tragédie z ducha hudby. Praha, Gryf

1993. Thomas Bernhard: Je to tragédie? Je to komedie?, Amras

Anotace

Cílem a současně stěžejní metodou semináře je důkladná (a radostná) interpretace literárních textů. Zaměříme se především na aspekty tragična; nikoli ve smyslu dramatického žánru ale na hledání tragického modu vyprávění.