Charles Explorer logo
🇨🇿

Metody literární vědy

Předmět na Filozofická fakulta |
ABO300904

Sylabus

Tematické okruhy:

1. Dějiny konceptu čtenáře a čtení

2. Metodologie;

3. Čtenáři - nečtenáři;

4. Charakteristika projektu a zákl. údaje;

5. Rozložení/typy čtenářů;

6. Nabývání knih;

7. Veřejné knihovny;

8. Média a volný čas;

9. Vliv na četbu knih;

10. Co čteme;

11. Srovnání;

12. Závěry.

Anotace

Kurz začne jako přednáška (uvedení základních konceptů čtenáře ve vývojové perspektivě od Platóna až po současnost), dále si pak bude - formou prezentací v power pointu - pokračovat jako seminář: představíme si základní data průzkumu čtenářů a čtení v ČR z roku 2007 (garanty byly Národní knihovna ČR a Ústav pro českou literaturu AV ČR, v. v. i.). Průzkum se týkal našeho poměru ke knize: kolik čteme, jak často čteme, co čteme, kde, jak, kdy čteme, kolik knih za knihy utrácíme, jak často chodíme do veřejných knihoven, jak se orientujeme na knižním trhu, jak souvisí čtení s našim zaměstnáním, jak se čte v ČR a jinde ad.

Představíme si metodologii průzkumu, její možná úskalí a pak se pokusíme data z jednotlivých grafů a tabulek interpretovat, tj. hledat důvod, proč tomu tak je a které jsou základní faktory ovlivňující tento výsledek. Při interpretacích se pokusíme čtení sledovat v širších socio-kulturních souvislostech (co o nás vypovídá, co jím lze všechno zjistit).

Zkusíme si každý napsat svou čtenářskou biografii, event. čtenářskou biografii svých rodičů či blízkých. Budeme postupovat podle níže uvedených témat.