Charles Explorer logo
🇬🇧

Interpretative Models of the National Revival

Class at Faculty of Arts |
ABO400049

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Tematické okruhy:

- pobělohorská rekatolizace jako ?katolické obrození"

Reflexe literárních tradic Čech a Moravy v díle Bohuslava Balbína a jiných barokních dějepisců; představa literárního kánonu; barokní kazatelství jako zdroj hodnotících soudů o ?obrozené" kultuře.

- svatojanská legenda - bod konceptuálního zlomu

Reakce českých katolických elit na dokumenty, které zpochybnily historickou autenticitu sv. Jana Nepomuckého; krize barokního konceptu české kultury; nástup osvícenství a sekularizace.

- Josef Dobrovský - léčba sekulární vědou

Dobrovského periodizace dějin české literatury; klíčové mezníky a hodnotící soudy; noetická východiska; význam jazykovědy pro koncept literárního kánonu.

- katoličtí osvícenci - J. L Ziegler a východočeský okruh

Literatura ve službách probuzení osvíceného křesťana; reflexe barokní tradice; didaktická funkce literatury; zrod dětské literatury; věda či víra?

- Jungmannův koncept národa

Jungmannovci a jejich představy o literatuře; koncept vzkříšení národa; hodnocení dosavadní literární tradice; význam jazyka pro literární tvorbu.

- Václav Stach - první alternativa

Vyloučení konkurenčních konceptů národní literatury; význam prozodických sporů pro koncept českého národa.

- Bernard Bolzano - druhá alternativa

Bolzanův koncept národa; noetický základ Bolzanova myšlení; příčiny neúspěchů; bolzanovská generace českých obrozenců.

- Karel S. Amerling - třetí alternativa

Amerlingova Budeč jako alternativní koncept národa; noetické pozadí Amerlingovy pedagogiky; funkce literatury v projektu Budče.

- František Palacký - nalezení tvaru

Palackého estetické úvahy; inspirace Hegelem; koncepce Dějin a její význam pro konstrukci národní identity; obrozenecký proces v interpretaci Otce národa.

- Katolické národní obrození - Vyšehrad

Katolická reakce na sekularizaci konceptu národa; V. Štulc a jeho pokus o alternativu; katoličtí autoři; představa o kánonu a literární tradici.

- Katolické národní obrození - Velehrad

Pokus o moravské obrození; cyrilometodějský kult součástí konceptu národa; F. Sušil a jeho interpretace literární tradice a kánonu.

- Pozitivistická literární historie

První pokusy o vědeckou reflexi národního obrození; důsledky pozitivistické metodologie pro konceptualizaci obrození; první kompendia dějin české literatury.

- Masarykův koncept národního obrození

Spor o Rukopisy; noetický podklad Masarykových tezí o humanitě; role spisovatele a význam literatury v české kultuře; představy o literárním kánonu.

- Strukturalistický popis - F. Vodička a F. Kutnar

Noetické pozadí strukturalismu; Vodičkova a Kutnarova aplikace metodologie; strukturalistický výkladový model národního obrození.

- Zdeněk Nejedlý - komunistická interpretace

Nejedlého výkladový model; důsledky pro hodnocení literární tradice a vymezení kánonu; využití díla A. Jiráska; pedagogická koncepce.

- Vladimír Macura - národní obrození jako kulturní typ

Sémiotická interpretace národního obrození; noetické pozadí; klíčové pojmy.

- Miroslav Hroch - pohledem historika

Hrochův výkladový model obrození a jeho noetické pozadí; srovnání s V. Macurou; klíčové pojmy.

- Robert B. Pynsent - obrození pohledem britského bohemisty

Pynsentův výkladový model obrození a jeho noetické pozadí; srovnání se současnou českou literární historií.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Seminář se pokusí nabídnout různorodý a mnohovrstevnatý pohled na problematiku českého a moravského národního obrození. V centru pozornosti se ocitnou teoreticky podložené pokusy o konceptualizaci tohoto literárně - historického fenoménu.

Analýza noetického podloží jednotlivých výkladových modelů národního obrození povede nejen k hlubšímu porozumění vývoji české literární historie, teoretizující pohled by navíc mohl, jak věřím, inspirovat studenty k vlastním snahám o literárně - historickou konceptualizaci.