Základní tematické okruhy: 1) Vstupní otázky: Co je literární teorie a jaké je její místo v rámci vědy o literatuře?
Klíčové pojmy: teorie, kritika, historie; tvrdá a měkká teorie; literatura a literárnost, metoda, ozvláštnění
Směry a autoři: Aristotelés, Viktor Šklovskij, Roman Jakobson, Wolfgang Iser
Pro diskusi je doporučena následující literatura předmětu:
Aristotelés: Poetika. Praha 1996.
Staiger, Emil: Základní pojmy poetiky. Praha 1969.
Šklovskij, Viktor: Umění jako metoda. In V.Š.: Theorie prózy. Praha 1948, s. 9-26.
Ejchenbaum, Boris: Teória "formálnej metódy". In: Teória literatúry. Výber z formálnej metódy (ed. M. Bakoš). 2.vyd. Bratislava 1971, s. 19-53. Též i týž: Jak je udělán Gogolův Plášť a jiné studie. Praha 2012, s. 82-108.
Ejchenbaum, Boris: Ako je urobený Gogolův Plášť. In: Teória literatúry. Výber z formálnej metódy (ed. M. Bakoš). 2.vyd. Bratislava 1971, s. 353-370.
Stierle, Karlheinz: Dimenze rozumění (Místo literární vědy). Česká literatura 41, 1993, č. 2, s. 115-137.
Iser, Wolfgang: Teorie literatury. Aktuální perspektiva. Praha - Brno 2004.
Uspenskij, Boris: Poetika kompozice. Brno 2008.
Steiner, Petr: Ruský formalismus. Metapoetika. Brno 2011. 2) Subjekty literární komunikace I: Autor
Klíčové pojmy: autor jako psychofyzická bytost, autorský subjekt (obraz autora, osobnost, implikovaný/abstraktní autor), autorská intence, intuice, výraz, smysl a význam, záměrnost a nezáměrnost, významové sjednocení a sémantické gesto, smrt autora
Směry a autoři: pozitivismus, psychologizující metody, hermeneutika, psychoanalytické přístupy, sociologický přístup, strukturalismus a poststrukturalismus
Friedrich Schleiermacher; Hippolyte Taine, Benedetto Croce; Sigmund Freud, Carl Gustav Jung; Jan Mukařovský, E. D. Hirsch, Michel Foucault, Roland Barthes
Pro diskusi je doporučena následující literatura předmětu:
Okopień-Slawińská, Aleksandra: Vztahy mezi osobami v literární komunikaci. In Od poetiky k diskursu. Výbor z polské literární teorie 70.-90.let XX. století. Brno 2002, s. 98-115.
Schmid, Wolf: Abstraktní autor a abstraktní čtenář. Česká literatura 54, 2006, č. 2-3, s. 74-97.
Cohnová, Doris: Co dělá fikci fikcí. Praha 2009
Blanchot, Maurice: Literatura a právo na smrt. Česká literatura 52, 2004, č. 2, s. 194-230.
Foucault, Michel: Co je to autor? In: Diskurs, autor, genealogie. Praha 1994, s. 41-73.
Barthes, Roland: Smrt autora. Aluze 2006, č. 3, s. 75-77. 3) Subjekty literární komunikace II: Vypravěč a jeho pojetí v literární teorii
Klíčové pojmy: vyprávění, narativní fikce a její aspekty (roviny): příběh, text, vyprávění (fabule a syžet; histoire, récit, narration; story, plot, discourse atd); motiv, téma; typologie vypravěčů, vyprávěcí situace; skaz; hledisko, chronotop
Směry a autoři: ruský formalismus a strukturalismus
Viktor Šklovskij, Boris Tomaševskij, Michail M. Bachtin, Boris Uspenskij; Georg Lukács, Walter Benjamin, Theodor W. Adorno; Gérard Genette, A. J. Greimas, Roland Barthes, Tzvetan Todorov, Seymour Chatman
Pro diskusi je doporučena následující literatura předmětu:
Lukács, Georg: Teorie románu. In: Metafyzika tragédie. Praha 1967, s. 95-187.
Benjamin, Walter: Vypravěč. Úvahy podnícené dílem Nikolaje Leskova. In: Dílo a jeho zdroj. Praha 1979, s. 215-234.
Benjamin, Walter: Franz Kafka. In: Literárněvědné studie. Praha 2009, s. 271-298.
Adorno, Theodor W.: Vypravěč v současném románu. Souvislosti XIX, 2008, č. 3, s. 13-17.
Todorov, Tzvetan: Poetika prózy. Praha 2000.
Barthes, Roland: Úvod do strukturální analýzy vyprávění. In: Znak, struktura, vyprávění. Výbor z prací francouzského strukturalismu (usp. P. Kyloušek). Brno 2002, s. 9-43.
Ricouer, Paul: Čas a vyprávění I, II, III. Praha 2000, 2002.
Grebeníčková, Růžena: Literatura a fiktivní světy (usp. Michael Špirit). Praha 1995.
Petříček, Miroslav: Majestát zákona. Raymond Chandler a pozdní dekonstrukce. Praha 2000.
Chatman, Seymour: Příběh a diskurs. Narativní struktura v literatuře a filmu. Brno 2008.
Schmid, Wolf: Narativní transformace. Dění - příběh - vyprávění - prezentace vyprávění. Brno - Praha 2004 4) Subjekty literární komunikace III: Čtenář (recepce, konkretizace, rozumění, interpretace)
Klíčové pojmy: stavba literárního díla, vrstva schematických aspektů a vrstva znázorněných předmětností, místa nedourčenosti, "život" literárního díla a jeho konkretizace, artefakt a estetický objekt; text a kontext, horizont očekávání, akt čtení, implikovaný adresát/čtenář; hermeneutický kruh, rozumění, předsudek; interpretace a přeinterpretování
Směry a autoři: literární hermeneutika, fenomenologie a recepční estetika
Hans-Georg Gadamer, Peter Szondi, Roman Ingarden, Felix Vodička, Hans Robert Jauss, Wolfgang Iser, Umberto Eco, Paul Ricoeur
Pro diskusi je doporučena následující literatura předmětu:
Jauss, Hans Robert: Dějiny literatury jako výzva literární vědě. In: Čtenář jako výzva. Výbor z prací kostnické školy recepční estetiky. Brno 2001, s. 7-38.
Jauss, Hans Robert: Čtenář jako instance nových dějin literatury. Aluze 6, č. 2, 2002, s. 93-104.
Iser, Wolfgang: Apelová struktura textů. In: Čtenář jako výzva. Výbor z prací kostnické školy recepční estetiky. Brno 2001, s. 39-61.
Stierle, Karheinz: Co je recepce u fikcionálních textů. In: Čtenář jako výzva. Výbor z prací kostnické školy recepční estetiky. Brno 2001, s. 199-242.
Gadamer, Hans Georg: Text a interpretace. Reflexe 21, 2000, s. 5-35.
Eco, Umberto: Interpretácia a nadinterpretácia. Bratislava 1995.
Jedličková Alice: Ke komu mluví vypravěč? Adresát v komunikační perspektivě prózy. Praha 1993. 5) Pojem textu: text a jeho dekonstrukce
Klíčové pojmy: psaní, dialogičnost a intertextualita, mizení subjektu, text jako différance, stopa, rétorika, tropus, alegorie a ironie
Směry a autoři: formalismus, sémiotika, strukturalismus a poststrukturalismus/dekonstrukce
Michail M. Bachtin, Jurij M. Lotman, Julia Kristeva, Roland Barthes, Jacques Derrida, Gilles Deleuze, Paul de Man
Pro diskusi je doporučena následující literatura předmětu:
Lotman, Jurij M.: Štruktúra umeleckého textu. Bratislava 1990.
Man, Paul de: Rétorika temporality. In: Umění, krása, šeredno (Ed. V. Zuska). Praha 2003, s. 117-153.
Man, Paul de: Estetická formalizace. Kleistovo O loutkovém divadle. Aluze 5, č. 3, 2001, s. 34-47.
Bachtin, Michail M: Dostojevskij umělec: K poetice prózy. Praha 1971.
Kristeva, Julia: Slovo, dialog a román. In: Slovo, dialog a román: Texty o sémiotice. Praha 1999, s. 7-32.
Lachmannová, Renate: Intertextualita a dialogičnost. In: Čtenář jako výzva. Výbor z prací kostnické školy recepční estetiky. Brno 2001, s.199-242.
Lachmann, Renate: Memoria fantastica. Praha 2002.
Barthes, Roland: S/Z. Praha 2007.
Marcelli, Miroslav: Príklad Barthes. Bratislava 2001. 6) Literatura a skutečnost: literatura jako fikce
Klíčové pojmy: mimesis, reference a reprezentace, odkazování k aktuálnímu světu, fikcionalita jako konstitutivní rys literatury, fikční a non-fikční text, možné/fikční světy, metahistorie
Směry a autoři: Umberto Eco, Lubomír Doležel, Paul Ricoeur, Jonathan Culler, Hayden White
Pro diskusi je doporučena následující literatura předmětu:
Auerbach, Erich: Mimesis. Praha 1968, 2.vyd. 1998.
Toporov, Vladimír N.: Petrohrad a petrohradský text ruské literatury. In: Exotika. Výbor z prací Tartuské školy (usp. Tomáš Glanc). Brno 2003, s. 7-35.
Lotman, Jurij M.: Téma karet a karetní hry v ruské literatuře počátku 19. století. In: Exotika. Výbor z prací Tartuské školy (usp. Tomáš Glanc). Brno 2003, s. 139-173.
Doležel, Lubomír: Heterocosmica. Fikční a možné světy. Praha 2003.
Ronenová, Ruth: Možné světy v teorii literatury. Brno 2006.