Základní pojmy a jejich vymezení.
Charakteristika hlavních koncepcí osvojování jazyka.
Kognitivní procesy a řeč.
Faktory ovlivňující ontogenezi jazyka.
Nárůst slovní zásoby - slovnědruhová charakteristika.
Osvojování gramatických kategorií.
Vyjadřování časoprostorových vztahů.
Vztah produkce a porozumění jazyku.
Vztah verbálních a neverbálních prostředků.
Řeč matky orientovaná na dítě - specifické rysy.
Porovnání koncepce J. Piageta a L. S. Vygotského.
Vývojové poruchy jazyka; problematika bilingvismus.
Souhrnná diskuse.
Úvod do problematiky osvojování mate řského jazyka. Charakteristika základních tematických okruhů osvojování jazyka a nejvýznamnějších teoretických koncepcí (nativismus, behaviorisnus, kognitivní přístupy...).
Orientace na osvojování jazyka v kontextu socializace a vývoje kognitivních procesů. Studium vybraných teoretických i empirických prací sledujících různé aspekty dětského jazyka: faktory ovlivňující ontogenezi jazyka, osvojování slovní zásoby a gramatických struktur, vztah produkce a porozumění jazyku, vztah verbálních a neverbálních prostředků, vliv tzv. řeči matky orientované na dítě, nástin problematiky vývojových poruch jazyka, problematika bilingvismus.