Program kurzu: 1. Didaktika češtiny jako vědní disciplína i jako metodika vyučování 2. Cíle vyučování češtině na střední škole, kurikulární materiály 3. Vyučovací hodina a příprava na ni 3. Komunikační a slohová výchova 4. Rozvoj čtení s porozuměním 5. Rozvoj mluvení 6. Rozvoj psaní 7. Rozvoj aktivního naslouchání 8. Čeština jako druhý jazyk 9. Čeština jako cizí jazyk 10. Mediální výchova 11. Testování. měření a hodnocení v předmětu český jazyk 12. Individualizace výuky, práce s žáky s SVP v předmětu český jazyk
Sylabus je inovován v rámci projektu „Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK“ reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093, realizovaného v rámci OP VVV. https://opvvv.msmt.cz/media/msmt/uploads/OP_VVV/Pravidla_pro_publicitu/logolinky/Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz.jpg
Cílem kurzu je osvojení určujících principů výuky češtiny na střední škole podle zásad komunikačně orientovan é výuky mateřského jazyka.
Zaměříme se jak na obecnější otázky (školní vzdělávací programy, evaluace, maturita, přijímací zkoušky, didaktické nástroje), tak na konkrétní lingvodidaktické otázky (rozvíjení slovní zásoby, rozvoj dovednosti čtení a psaní, aktivní naslouchání, mluvený projev, výběr učiva, stanovení cílů výuky, redukce učiva atd.). Součástí kurzu bude také základní seznámení s otázkami didaktiky češtiny jako druhého jazyka. Studenti se během kurzu učí kriticky hodnotit modelové vyučovací hodiny a přemýšlet o nich.
Během kurzu budou studenti vedeni k založení a rozvoji portfolia pedagoga, toto portfolio budou plnit vlastními zpracovanými artefakty.
Na konci kurzu bude student schopen:
- rozumět základním principům komunikačního vyučování českému jazyku;
- vytvořit vlastní hodinu modelového vyučování;
- vybrat a zhodnotit didaktické nástroje vhodné pro dané téma,
- využívat a dále rozvíjet portfolio pedagoga.