Témata:
- Naratologie serálů jako pojem teorie literatury
- Základní pojmy television studies
- Situace globální popkultury po roce 2010
- Serialita a její narativní potenciál
- Modern Family a jeho topoi: typy zobrazení ženy, „tragédie moderního muže“, vývoj a přerod LGBT témat, osud „nerda“ po roce 2010
- Metasubverzivita a její nástroje
- „Sociologická“ interpretace výstavby seriálu
Kurz na pomezí literární vědy a television studies se bude snažit popsat některé narativní postupy a strukturní prvky v jednom vzorku globální populární kultury – seriálu Modern Family (televizní stanice ABC, 2009 - ). Za východisko si vezmeme tezi, že televizní seriály se stávají hlavním kanálem, jímž soudobý člověk, žijící v „řádu nové afektivity“ (R.
Nelson), recipuje příběhy. Reinterpretací pojmu kulturní topologie E. R.
Curtia a některých základních kategorií moderní naratologie W. Schmidta dojdeme k popisu a rozboru velkých kulturně-transgresivních témat uvnitř seriálu, konstatujeme fluktuaci sady globálně univerzálních topoi a pokusíme se teoreticky uchopit jejich dopad na pojímání některých mimofikčních témat.
Takové zkoumání bude mít za cíl jednak zpřesnění a kultivaci užívané metodologie a terminologie, jednak širší teoretickou úvahu o možnostech a mezích interpretace globálně popkulturních jevů. Otevřeme otázku pojetí fikčnosti a konstrukce fikčních světů v situaci intertextuality nových médií (zmnožení paratextů a radikální přerod jejich povahy) a otázku sociologického přístupu k interpretaci v rámci literární vědy nebo naopak mimo její pole.
Konkrétně pro seriál Modern Family se pak pokusíme popsat fenomén upevňování p ůvodních kategorií pomocí nedůsledného používání subverzivních postupů.