Výuka bude probíhat formou blokového semináře ve dnech 25. 2. 2022, 11. 3. 2022, 8. 4. 2022, 6. 5. 2022. 1) Úvod do problematiky vícejazyčnosti v českých zemí od poloviny 18. století do poloviny 20. století. Klasifikace vícejazyčnosti: interní (cizí jazyk jako kulturní/literární prostředek), externí (pozice jednotlivých jazyků ve společenské, kulturní a literární komunikaci: čeština, němčina, latina, hebrejština, judendeutsch, italština, francouzština). Její historické předpoklady, okolnosti, průběh a vyústění.
Postavení Ž/židů v českých zemích. Genderové aspekty užívání jednotlivých jazyků Jazykové zákonodárství vs. jazyková realita, sčítání obyvatelstva, role školství.
Jazyková loajalita a jazyková výměna. Sankcionování užití jednotlivých jazyků v česko-německém národnostním sporu. Mýty a stereotypy o sobě a druhých.
Jazyk jako prostředek a projev politické, společenské a kulturní hegemonie. Četba: prosím o prostudování textů Wilmy Iggersové, Georga Kremnitze, van Leeuwen-Turnovcové a Roberta Lufta. Rozdělíme si i referáty na další setkání. Promyslete si, jaké osobnosti byste se chtěli věnovat (seznam níže).
Vaše další tipy jsou vítány! 2-4) Náměty k jednotlivým referátům Anna Auředníčková Ruth Bondyová Pavel/Paul Eisner Otokar Fischer Milena Jesensk á Josef Jungmann Franz Kafka Siegfried Kapper Karel Hynek Mácha Fritz Mauthner Josef Mühlberger Božena Němcová Hubert Gordon Schauer Josef Wenzig
Seminář usiluje na příkladu vybraných osobností a jejich beletristického, publicistického a překladatelského díla postihnout jejich vztah k českému a německému jazyku, který se zdaleka neomezuje jen na otázky metajazykové povahy. Jazyk je tu spíše chápán jako médium zprostředkující určité kulturní vzorce a obsahy, jež mohly nabývat různé hodnoty jak v díle, tak i v biografiích příslušné autorky/autora. V souvislosti s tím budeme sledovat i biografické předpoklady uvedených autorek/autorů pro osvojení příslušné jazykové výbavy a jejich jazykovou praxi.
Proměnlivost obou parametrů lze sledovat jistěže v celé řadě aspektů – jako doplňující či protikladné čtení a uvažování, které budeme usměrňovat četbou relevantní odborné literatury.