(data a pořadí hodin se může na základě vývoje událostí změnit) 19. 2. Úvodní hodina, autofikce
Představení kurzu, sdílení společných očekávání, seznamovací hra. 26. 2. Laudatia a hanopisy
Mezi chválou a zneuctěním, teror afektivity.
Doporučená literatura: S. d. Ch.: Kniha Tutáč
Coquelet, Louis: Éloge de rien 4. 3. Ekfráze
Hra s literárními popisy vizuálních děl.
Doporučená literatura: Heffernan, James A.: Museum of words
Didi-Huberman, Georges: Otevřít Venuši 11. 3. Architektura
Site-specific zkoumání reportážních prvků, procházka po fakultě, koncept genia loci.
Doporučená literatura: Háblová, Beata A.: Nemísta měst 18. 3. Zvuk
Soundpoetry, dialog textu a zvuku.
Doporučená literatura: Novotný, Pavel: Česká fonická poezie https://ubu.com/sound/index.html 25. 3. Multilingvizmus
Psaní jako prostor dialogu jazyků, makarónské psaní, překlad jako tvůrčí metoda.
Doporučená literatura: Guldin, Rainer: Metaphors of Multilingualism. Changing Attitudes Towards Language Diversity in Literature, Linguistics and Philosophy
(1. 4. pondělí Velikonoční) 8. 4. Performance
Recitace, scénické čtení, práce s tělem, pohybem, prostorem.
Doporučená literatura: Čunderle, Michal (ed.): Hic sunt leones (kolektivní monografie o autorském herectví, DAMU)
Mikeš, Vladimír: Proč hrát. K divadelní antropologii 15. 4. Antologie
Decentralizace autorské subjektivity a možnosti kolektivního psaní.
Doporučená literatura: Mukherjee, Ankhi: The Anthology as the Canon of World Literature, in Ganguly, Debjani (ed.): The Cambridge History of World Literature 22. 4. Konceptualizmus
Hra s variacemi, palimpsesty, důraz na post-romantický moment směrem k meta-modernitě.
Doporučená literatura: Buddeus, Ond řej, Magidová, Markéta: Třídit slova
Muška, Ladislav: Vážení truchlící a ostatní hosté 29. 4. Erotizmus
Práce s milostnými vs. traumatickými ploty. Du forma. Dopis / zpráva. Transgrese.
Doporučená literatura: Gorz, André: Dopis pro D.
Geislerová, Ester, Bakošová, Josefina: Terapie sdílením 6. 5. Literární provoz
Od konceptu knihy k jejímu vydání. Jak pracovat na dlouhém formátu, co obnášejí granty, komunikace s nakladatelem, výsledná sazba a podobně. Praktický průvodce materialitou tvůrčího procesu.
Doporučená literatura: Pistorius, Vladimír: Jak se dělá kniha: příručka pro nakladatele 13. 5. Dramaturgie literární akce
Společná příprava akce, cvičení v produkčních a organizačních schopnostech, příprava vystoupení.
Událost (datum podle dohody)
Veřejná akce na konci semestru, případně začátkem zkouškového, v pojetí studentstva.
Seminář vychází z předpokladu, že metoda tvůrčího psaní může být užitečná jak pro odborné psaní o literatuře, tak pro seznamov ání se s různými teoretickými koncepty tzv. zevnitř. Formou praktických cvičení si vyzkoušíme například techniky autofikčního psaní, ekfráze, soundpoetry, dokumentu, hanopisů a laudatií nebo kolektivního psaní.
Spíše než na tradiční žánry se chceme zaměřit na různé interdisciplinární přístupy, které lze podložit soudobými teoriemi. Podstatnou složkou seminářů bude i společná diskuze nad vzniklými texty i primární a sekundární literaturou.
Do vybraných seminářů se zapojí také hostující profesionálové:ky z literární scény (z Asociace spisovatelů, kulturních center, literárně-kritických časopisů či digitálních platforem), což by mělo vést k zasvěcení studentstva do širšího oborového pole a ideálně i k vyprodukování společného večera pro veřejnost.