Porovnání učebnicového/didaktického zpracování vybraných témat (učebních obsahů) s jejich pojetím v současné vědě a s požadavky rámcových vzdělávacích programů;
Posouzení učebnicového textu z hlediska některých parametrů významných pro vyučovací praxi (srozumitelnost, přístupnost, výstižnost, poutavost, vztah k žákovi atd.);
Posouzení učebnicového textu/jeho jednotlivých složek z hlediska jazykové kultury; jeho celková jazyková charakteristika (u jazykových učebnic i volba materiálu pro cvičení a výchozí texty); sledování některých vybraných aspektů jiných (např. posouzení učebnicových textů z hlediska genderového, z hlediska potřeb multikulturní výchovy apod.).
V semináři se formou připravených referátů a diskuse analyzují vybrané učebnice, zvláště učebnice češtiny. Volba konkrétních učebnic i zaměření analýzy se volí v dohodě s účastníky semináře.