Seminář upevňuje jazykové a komunikační kompetence se zacílením na zvládnutí oblasti ohebných slovních druhů, zahrnuje i výklady a procvičování neohebných slovních druhů (zejména se syntaktickou funkcí) a oblast syntaxe češtiny. Výklady akcentují - se zřetelem k praktickým potřebám - valenční syntax a valenci predikátu jako východisko tvorby české věty.
Lexikologie: Uvědomování si slovotvorných principů, příbuznosti slov, samostatné rozšiřování si slovní zásoby (synonyma, antonyma); vždy v souvislosti s probíraným a procvičovaným tématem, čteným či produkovaným textem.
Stylistika: Zaměření na styl odborný - obsahově významové vztahy v textu, různé typy odborných textů (anotace / resumé / recenze), četba s porozuměním, vlastní produkce textů.
Zaměření na přípravu bakalářské práce: četba odborných textů k tématu BP, ověřování porozumění, práce se slovní zásobou z těchto textů, procvičování obtížné gramatiky; korektury vlastních textů pro BP - reflexe vlastních chyb, práce s chybou.
V průběhu výuky se studenti seznamují s rozdíly mezi spisovnou a nespisovnou češtinou; náležitá pozornost je věnována také frazeologii a nepřímým/obrazným pojmenováním - vždy v souvislosti s aktuálně probíraným tématem.
Komunikačním jazykem celého kurzu Doplňková čeština 1-6 je český znakový jazyk a psaná čeština.
Ke kurzu je vytvořen kurz na platformě Moodle. V prezenční výuce může být část výuky realizována formou e-learningu. V případě distanční výuky probíhá online výuka v reálném čase formou videokonferencí a chatů na platformě Zoom.
Seminář rozvíjí a upevňuje kompetence neslyšících/nedoslýchavých studentů v psané a čtené češtině. Hlavní témata výuky: užití ohebných slovních druhů v textu, neohebné slovní druhy, syntax, frazeologie, stylistická cvičení.
Obecný dodatek k povinné účasti na výuce v LS 2021/2022: Výuka bude probíhat v souladu s aktuálně platnými protiepidemickými opatřeními. Jsme přesvědčeni, že všichni studenti chápou, že je jejich osobní účast na výuce a aktivita v každém z předmětů důležitá, a udělají vše pro to, aby se do výuky co nejvíce a co nejaktivněji zapojili. Pokud by nastala situace, že by se student z vážných důvodů (nemoc, karanténa, izolace apod.) nemohl (prezenční/distanční) výuky zúčastnit, je nutné, aby se neprodleně spojil s vyučujícím a domluvil se s ním na náhradním či alternativním způsobu práce, aby co nejlépe naplnil obsah a cíle výuky a zodpovědně se připravil na závěrečnou atestaci.