Studenti budou seznámení s lexikografií obecně (tvorba slovníků, typologie slovníků, makrostruktura, mikrostruktura slovníku) a zejména pak s lexikografií znakových jazyků (první slovníky znakových jazyků, vznik lexikografie znakových jazyků, metodologie sběru jazykového materiálu, sestavení hesláře, stavba hesla, organizační principy slovníku, médium uložení slovníku, způsoby zachycení znaku atd.). Na základě obecných teoretických znalostí budou rozebrány všechny existující slovníky české znakové řeči a českého znakového jazyka (knižní, na videokazetách, na CD-ROMech, internetové).
Rozebrány budou také vybrané zahraniční slovníky včetně historických. 1. Vymezení lexikografie 2.
První pokusy o zaznamenání znaků - první slovníky znakových jazyků v 18.-19. století, historické kořeny ČZJ 3. Typologie slovníků 4.
Stavba heslové stati 5. Sestavování hesláře a sběr jazykového materiálu 6.
Zachycení znaku (notační zápis, kreslený obrázek, fotokrafie, videonahrávka, avatar, slovní popis) 7. Médium uložení slovníku a jeho uspořádání 8.
Znakový jazyk, znakovaná čeština, "znaková řeč" ve slovníku 9. Knižní slovníky ČZJ 10.
Slovníky a výukové kurzy "české znakové řeči" na videokazetách 11. Elektronické slovníky ČZJ na CD/DVDromech 12.
Internetové slovníky ČZJ 13. Elektronická multimedia v ČZJ 14.
Vybrané zahraniční slovníky znakových jazyků
Specifika lexikografie znakových jazyků a jejich uplatnění v české praxi.
Generální dodatek k povinné účasti na výuce v letním semestru 2020/2021: Vzhledem ke kovidové situaci nelze vyžadovat povinnou účast na prezenční či distanční (zejm. online) výuce. Jsme přesvědčeni, že všichni studenti chápou, jak je jejich osobní účast na výuce a aktivita v každém z předmětů důležitá, a udělají vše pro to, aby se do výuky co nejvíce a co nejaktivněji a nejefektivněji zapojili. Pokud se student nemůžete prezenční či distanční výuky (ať už online výuky, nebo průběžného plnění zadaných úkolů) z vážných důvodů zapojit, žádáme, aby se neprodleně spojil s vyučujícím a domluvil se s ním na náhradním či alternativním způsobu svého zapojení do výuky tak, aby co nejlépe naplnil obsah a cíle výuky a zodpovědně se připravil na závěrečnou atestaci.