Úkolem předmětu je přivést studenty - na základě kritické práce se zdroji a vlastní praktické zkušenosti - k uvědomění si možností, limitů a uplatnitelností různých komunikačních prostředků Neslyšících; pochopení rozdílů mezi prostředky komunikace, komunikačními metodami a vzdělávacími metodami a pochopení vztahů mezi prostředky komunikace Neslyšících a různými formami alternativní a augmentativní komunikace. Studenti se seznamují s teoretickými východisky, principy a cíli osvojování a užívání různých způsobů komunikace a jejich začlenění do různých komunikačních a vzdělávacích přístupů. Způsoby komunikace známé ze vzdělávání N/neslyšících (a obecněji dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením) jsou usouvztažňovány a porovnávány se způsoby komunikace užívanými lidmi s tzv. poruchami komunikace, lidmi s kombinovanými postiženími, z nichž jedno je sluchové apod. Se všemi probíranými způsoby komunikace se studenti seznamují teoreticky i prakticky. Pokud to je možné, jsou součástí předmětu také exkurze do škol a organizací, ve kterých se studenti mohou zblízka setkat s probíranými způsoby komunikace, a jejich následná reflexe, např.: (1) SPC pro děti a mládež s vadami řeči se zaměřením na AAK, Jivenská 7, Praha, (2) Integrační centrum Zahrada a Základní škola Zahrádka, obojí U zásobní zahrady 3, Praha, (3) Dětský domov a Mateřská škola speciální, Beroun. (4) Několikadenní exkurze do škol pro sluchově postižené na Moravě či ve vybraných evropských zemích. Pokud to je možné, jsou dále součástí předmětu tzv. pedagogické výstupy (příprava, realizace, reflexe) realizované v rámci Dětské univerzity FF UK apod. Základní tematické okruhy (okruhy se vzájemně prolínají): - komunikace N/neslyšících: poslech, mluvení, odezírání, čtení, psaní, pomocné artikulační znaky, prstová abeceda (resp. prstové abecedy), český znakový jazyk, znakovaná čeština, manuálně kódovaná angličtina, Cued Speech… - augmentativní a alternativní komunikace a komunikace osob s poruchami komunikace, lidí s kombinovanými postiženími, z nichž jedno je sluchové apod.: TEACCH program, Makaton, Znak do řeči, Lormova abeceda, komunikační systém Tadoma, taktilní znakový jazyk, znakování ruku v ruce, VOKS/PECS, tzv. facilitovaná komunikace… V případě distanční výuky jsou některé oblasti upozaděny (exkurze, ped. výstupy...) a jiné akcentovány (diskuse v rámci pravidelné online výuky na Zoomu, samostatná práce, užívání online aplikací, programů a nástrojů...).
Komunikační prostředky Neslyšících; augmentativní a alternativní komunikace.
Generální dodatek k povinné účasti na výuce v letním semestru 2020/2021: Vzhledem ke kovidové situaci nelze vyžadovat povinnou účast na prezenční či distanční (zejm. online) výuce. Jsme přesvědčeni, že všichni studenti chápou, jak je jejich osobní účast na výuce a aktivita v každém z předmětů důležitá, a udělají vše pro to, aby se do výuky co nejvíce a co nejaktivněji a nejefektivněji zapojili. Pokud se student nemůžete prezenční či distanční výuky (ať už online výuky, nebo průběžného plnění zadaných úkolů) z vážných důvodů zapojit, žádáme, aby se neprodleně spojil s vyučujícím a domluvil se s ním na náhradním či alternativním způsobu svého zapojení do výuky tak, aby co nejlépe naplnil obsah a cíle výuky a zodpovědně se připravil na závěrečnou atestaci.