Charles Explorer logo
🇨🇿

Úvod do kognitivní a kulturní lingvistiky

Předmět na Filozofická fakulta |
ACN100307

Sylabus

Předmět představuje základní myšlenky americké kognitivní lingvistiky (Lakoff, Johnson aj.), polské etnolingvistiky (Bartmiński aj.) a mezikulturní sémantiky (Wierzbicka aj.) a ukazuje možnosti jejich aplikace při studiu češtiny a českého znakového jazyka. Seminární složka předmětu vychází z individuálního zájmu studentů o srovnání určitých sémantických oblastí českého jazykového obrazu světa s obrazem světa ukotveným v českém znakovém jazyce (stereotypy, kategorizace, metafory a konceptuální schémata ap.). Tematické okruhy:

1. Základní principy kognitivní a kulturní lingvistiky, možnosti kognitivně-kulturního přístupu ke znakovým jazykům;

2. Kognitivní přístup k jazyku ve srovnání s přístupem komunikačním a strukturním;

3. Jazykový obraz světa; stereotyp;

4. Antropocentrismus a opozice vlastní - cizí;

5. Teorie konceptuální metafory; metafora ve znakových jazycích; metonymie; „metaftonymie“;

6. Představová (tělesná) schémata jako základ konceptuálního systému; schémata vs. metafory;

7. Kategorizace: tradiční „aristotelský“ přístup vs. přístup kognitivistický; mluvené a znakové jazyky; klasifikátory;

8. Teorie stereotypu / prototypu. Kategorizace prostřednictvím stereotypu / prototypu ve znakových jazycích;

9. Stereotyp a teorie pojmových profilů v češtině a českém znakovém jazyce (části těla aj.);

10. Mezikulturní sémantika: čeština a český znakový jazyk. Kulturní konceptualizace. Kulturně klíčová slova. Průběh kurzu - stejně tak jako plnění požadavků k atestaci (úkoly a prezentace studentů) - budou podle situace přizpůsobeny možnostem distanční výuky (on-line setkávání prostřednictvím platformy Zoom, využití platformy Moodle, hromadné maily ap.)

Anotace

Základní myšlenky, témata a metody americké kognitivní lingvistiky (Lakoff, Johnson aj.), polské etnolingvistiky (Bartmiński aj.) a mezikulturní sémantiky (Wierzbicka aj.) a možnosti jejich aplikace při studiu češtiny a českého znakového jazyka.

Obecný dodatek k povinné účasti na výuce v LS 2021/2022: Výuka bude probíhat v souladu s aktuálně platnými protiepidemickými opatřeními. Jsme přesvědčeni, že všichni studenti chápou, že je jejich osobní účast na výuce a aktivita v každém z předmětů důležitá, a udělají vše pro to, aby se do výuky co nejvíce a co nejaktivněji zapojili. Pokud by nastala situace, že by se student z vážných důvodů (nemoc, karanténa, izolace apod.) nemohl (prezenční/distanční) výuky zúčastnit, je nutné, aby se neprodleně spojil s vyučujícím a domluvil se s ním na náhradním či alternativním způsobu práce, aby co nejlépe naplnil obsah a cíle výuky a zodpovědně se připravil na závěrečnou atestaci.