Okruhy: Morfologie: Studenti se seznámí - na pozadí stavby českého znakového jazyka - se základními okruhy morfologie češtiny (zvl. ohebné vs. neohebné slovní druhy, gramatický vs. lexikální význam). Výklady a procvičování se soustředí na pochopení gramatických kategorií jmen, zvl. jmenného rodu a pádu (se zřetelem k jeho sémantice) a na užívání českých substantiv (i se zřetelem k jejich funkci ve větě).
Syntax: Uvědomování si syntaktických vztahů ve větě; vždy v souvislosti s probíraným a procvičovaným tématem, čteným či produkovaným textem; uvědomování si propojení morfologie a syntaxe (slovní druhy vs. větné členy, valence, slovosled). Studenti jsou seznámeni se základními principy českého slovosledu.
Lexikologie: Uvědomování si slovotvorných principů, příbuznosti slov, samostatné rozšiřování si slovní zásoby (synonyma, antonyma); vždy v souvislosti s probíraným a procvičovaným tématem, čteným či produkovaným textem. Stylistika: Studenti dále probírají různé funkční styly, se vzrůstajícím akcentem na styl administrativní.
Pravidelnou součástí výuky je četba s porozuměním a vlastní produkce stylisticky různorodých textů (včetně následných korektur a reflexe vlastních chyb). V průběhu výuky se studenti seznamují s rozdíly mezi spisovnou a nespisovnou češtinou; náležitá pozornost je věnována také frazeologii a nepřímým/obrazným pojmenováním - vždy v souvislosti s aktuálně probíraným tématem.
Komunikačními jazyky celého jazykového Modulu 3 (tzv. předmětů Doplňková čeština I-VI) je psaná čeština a český znakový jazyk (v komunikaci face-to-face). Součástí výuky je komunikace via chat. Část výuky prob íhá formou e-learningu (on-line či off-line).
Předmět Doplňková čeština III je třetím předmětem jazykového Modulu 3. Jazykový modul 3 je určen neslyšícím studentům, uživatelům českého znakového jazyka, pro něž je čeština druhým/cizím jazykem. Cílem celého jazykového Modulu 3 (s na sebe navazujícícmi předměty Doplňková čeština I-VI) je dosažení jazykových kompetencí studentů na úrovni B2 dle SERRJ.
V kurzu je pozornost věnována recepci, produkci i interakci. Nadále pokračuje všestranné upevňování a rozvíjení jazykových a komunikačních znalostí a dovedností. Hlavní pozornost je věnována morfologii a syntaxi.