V semináři jsou studenti konfrontováni s různými pojetími jazykové výuky ve vzdělávání Neslyšících (a obecněji ve vzdělávání dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením). V úvahu jsou přitom brány proměnné jako aktuální jazykové kompetence dítěte/žáka a kompetence očekávané, metody jazykové výuky a metody výuky prvopočátečního čtení a psaní (a vztahy mezi těmito dvěma faktory), uplatňované komunikační přístupy (monolingvální a monokulturní vs. bilingvální a bikulturní), užívané komunikační systémy, relace mezi jazykovou výukou a logopedickým tréninkem, celkový pedagogický přístup (transmisivní vs. konstruktivní) atd.
Základní tematické okruhy (okruhy se vzájemně prolínají)
- Prvopočáteční čtení a psaní, různé metody výuky obecně a metody užívané u Neslyšících (obecněji u žáků se sluchovým postižením)
- Počáteční výuka českého jazyka (ve vztahu k dalším jazykům, které dítě ovládá a které se bude učit)
- Nabývání prvního a druhého jazyka – s akcentem na češtinu a český znakový jazyk – a metodiku a didaktiku jejich výuky
- Výuka druhého jazyka (včetně otázek interjazyka, pojetí jazykových chyb a „jazykové správnosti“, pozitivního a negativního transferu, interference aj.)
- Vztah jazykových kompetencí a vzdělávání obecně
- Práce s textem v učebnicích pro neslyšící žáky (a obecněji žáky se sluchovým postižením), prezentace českého znakového jazyka a textů v českém znakovém jazyce vs. českého jazyka a textů v českém znakovém jazyce
- Testy a testování jazykových kompetencí neslyšících dětíSoučástí předmětu jsou:a) exkurze do vybrané školy pro sluchově postižené v České republice (popř. v jiných státech Evropy), kterou studenti v rámci svého dosavadního studia ještě nenavštívili, a její následná reflexe,b) vlastní pedagogické výstupy (v rámci tzv. dětské univerzity FF UK apod.) a jejich následná reflexe.
Jazykové vzdělávání neslyšících (a obecně dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením) v širších souvislostech.
Předmět je součástí specializačního Modulu 5: Vzdělávání neslyšících.