Kurz integruje a usouvztažňuje poznatky z části oborových kurzů vyučovaných v prvním, druhém a třetím ročníku bakalářského studia oboru Čeština v komunikaci neslyšících (zejm. Výchova a vzdělávání neslyšících, Úvod do komunikačního modulu a Psaná čeština českých neslyšících) a zároveň je závěrečným ze třech kurzů z ucelené Modulu komunikačního. Na kurz dále volně navazují některé předměty magisterského studia oboru Čeština v komunikaci neslyšících (zejm. Čeština pro neslyšící jako cizí jazyk).
V kurzu jsou studenti konfrontováni s různými pojetími jazykové výuky ve vzdělávání Neslyšících (a obecněji ve vzdělávání dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením). V úvahu jsou přitom brány proměnné jako aktuální jazykové kompetence dítěte/žáka a kompetence očekávané, metody jazykové výuky a metody výuky prvpopočátečního čtení a psaní (a vztahy mezi těmito dvěma faktory), uplatňované komunikační přístupy (monolingvální a monokulturní vs. bilingvální a bikulturní), užívané komunikační systémy, relace mezi jazykovou výukou a logopedickým tréninkem, celkový pedagogický přístup (transmitivní vs. konstruktivní) atd.
Součástí kurzu jsou exkurze do MŠ, ZŠ a SŠ pro sluchově postižené v České republice, které studenti v rámci svého dosavadního studia oboru Čeština v komunikaci neslyšících ještě nenavštívili, většinou na Moravě a/nebo na Slovensku, popř. v jiných evropských státech (v rámci několikadenní souvislé exkurze) a jejich následná reflexe. Součástí kurzu je taktéž zapojení do praktických pedagogických cvičení realizovaných formou tzv. dětské univerzity apod.
Základní tematické okruhy (okruhy se prolínají)
- Prvpopočáteční čtení a psaní, různé metody výuky obecně a metody užívané u Neslyšících (obecněji u žáků se sluchovým postižením)
- Gramotnost, funkční gramotnost, textová gramotnost, čtenářská gramotnost, předčtěnářská gramotnost, rozvíjení funkční gramotnosti
- Počáteční výuka českého jazyka (ve vztahu k dalším jazykům, které dítě ovládá a které se bude učit)
- Učebnice: komplexní rozbor (obsahový, jazykový, metodický, didaktický…)
- Práce s textem v učebnicích pro Neslyšící (a obecněji pro žáky se sluchovým postižením), prezentace českého znakového jazyka a textů v českém znakovém jazyce vs. českého jazyka a textů v českém znakovém jazyce
- Tzv. upravené texty: filozofie a metodika úprav, jejich užívání
- Čtenářské dílny
- Konsekvence mezi realizací vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace a ostatními částmi rámcových a školních vzdělávacích programů
- Testy, testování, didaktické testování, jazykové testování, testování funkční textové gramotnosti
Jazyková politika a legislativní rámec vzdělávání neslyšících. Metodické a didaktické otázky vyučování (se zvl. důrazem na vyučování jazykové) u dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením.
U tohoto předmětu je možný opakovaný zápis předmětu podle čl. 9 Pravidel pro organizaci studia na FF UK v Praze, která byla schválena AS FF UK v Praze dne 13. 5. 2010 a AS UK v Praze dne 28. 5. 2010 s účinností od prvního dne akademického roku 2010/2011.