V kurzu budou studenti seznámeni se vznikem, vývojem, strukturou a fungováním indiánských znakových jazyků na severoamerickém kontinentě - od prvních zmínek datovaných v 16. století, přes historické studie až po současnou lingvistiku. Studenti budou pracovat se záznamy indiánských znakových jazyků převážně v obrázkové a filmové podobě. Velká pozornost bude věnována jednomu z prvních antropologů, sémiotiků a lingvistů Garricku Mallerymu, který se intenzivně zabýval indiánskými znakovými jazyky na konci 19. stol. Druhým hlavním informačním zdrojem kurzu bude precizní studie J.E. Davise, který indiánské znakové jazyky popisuje současnými lingvistickými metodami a své nálezy porovnává s dosavadními výzkumy (zejména) amerického znakového jazyka (ASL). Dále budou studenti seznámeni se specifickými komunikačními funkcemi, které měly v minulosti znakové jazyky nejen pro indiánské, ale i aborigienské kmeny a další komunity vyskytující se po celém světě. V závěru kurzu bude pozornost zaměřena na Komenského teorii o univerzálním lidském jazyce a na její usouvztažnění se studiemi o indiánských znakových jazycích.
Časový plán výuky (v týdnech) 1. Úvod do problematiky. 2. Indiánské znakové jazyky: původ, rozšíření, první záznamy z 16. - 18. stol. (A. N. Cabeza de Vaca, Pedro de Castaneda, Mons.de Belle-Isle). 3. Poznávání a dobývání Sev. Ameriky a využívání tlumočníků znakových jazyků v komunikaci s indiány v 18. - 1.pol. 19. stol. (W. Dunbar, T. Jefferson, W. Clark, M. Lewis , S. H. Long). 4. Prolínání světů a znakových jazyků od pol. 19. stol: vznik amerického znakového jazyka (Martha´s Vieneyard sign langugage), vznik školy pro neslyšící děti, založení časopisu American Annals for the Deaf and Dumb, využití indiánských znakových jazyků pro výuku neslyšících dětí (T. H. Gallaudet, L. Rae, W. P. Clark, L.F.Halley). 5. Založení Smithsonian Institution - Bureau of Ethnology (J. W. Powell, G. Mallery a W. J. Hoffman): systematický výzkum indiánských znakových jazyků, studie kolem roku 1880. 6. Garrick Mallery a jeho studie o znakových jazycích severoamerických indiánů. 7. Vznik hnutí Woodcraft v USA a Skautu v Anglii, osvětová činnost, aplikace poznatků o indiánských znakových jazycích (E. T. Seton, R. Baden-Powell, W. Tomkins), seznámení s piktografickým písmem indiánů a jeho spojitosti se znakovými jazyky. 8. Hugh Scott a Richard Sanderville: Sněm indiánských mluvčích znakového jazyka svolaný za účelem videoarchivace indiánských znakových jazyků v roce 1930. Analýza těchto videonahrávek kontrastivně k českému znakovému jazyku (popř. k dalším národním znakovým jazykům). 9. Další vědecká činnost a systematický popis indiánských znakových jazyků s přesahem do současnosti (Kroeber, Vogelin, West, Stokoe, Armstrong). 10. Australské znakové jazyky aborgienců a komunikační funkce těchto jazyků v kontrastu k indiánským znakovým jazykům a jejich komunikačním funkcím (exkurz do znakových jazyků používaných slyšícími domorodci v dalších částech světa - sign villages apod.) 11. J.A.Komenský a jeho hledání univerzálního jazyka pro lidstvo: rozšíření jeho teoretických východisek o aktuální poznatky z lingvistiky znakových jazyků. 12. Shrnutí a závěr.
Znakové jazyky Indiánů, Aboridžinců a Neslyšících. Komenského idea univerzálního jazyka. 200 letá historie detailnějšího popisu znakových jazyků vs. současná lingvistika.
U tohoto předmětu je možný opakovaný zápis předmětu podle čl. 9 Pravidel pro organizaci studia na FF UK v Praze, která byla schválena AS FF UK v Praze dne 13. 5. 2010 a AS UK v Praze dne 28. 5. 2010 s účinností od prvního dne akademického roku 2010/2011.