Předmět navazuje na většinu oborových předmětů vyučovaných v prvním a druhém ročníku bakalářského studia oboru Čeština v komunikaci neslyšících (zejm. na předměty Výchova a vzdělávání neslyšících a Komunikační přístupy ve vzdělávání neslyšících) a zároveň je druhým ze třech předmětů Pedagogického modulu.
V semináři jsou studenti – na základě poznatků obecně pedagogických – konfrontováni s vybranými problémy didaktiky výchovy a vzdělávání Neslyšících (a obecněji žáků se sluchovým postižením). V tomto procesu je činných mnoho proměnných (u žáků se sluchovým postižením obecně více než u žáků bez sluchového postižení). Proto jsou studenti v rámci seminárních diskusí vedeni ke kritické práci s texty, materiály a zdroji; cílem je přitom směřování k efektivnímu a pro každého konkrétního neslyšící žáka přínosnému výchovně vzdělávacímu procesu - a to jak v obecném rámci, tak v současném českém vzdělávacím systému.
Součástí předmětu jsou: a) exkurze do škol pro sluchově postižené v České republice, které studenti v rámci svého dosavadního studia oboru Čeština v komunikaci neslyšících ještě nenavštívili, a jejich následná reflexe (pokud to bude dle aktuální epidemiologické aj. situace možné; dle možností mohou být exkurze různě modifikovány či nahrazeny jinou efektivní formou výuky), b) vlastní pedagogické výstupy (v rámci tzv. dětské univerzity FF UK apod.) a jejich následná reflexe (pokud to bude dle aktuální epidemiologické aj. situace možné; dle možností mohou být pedagogické výstupy různě modifikovány či nahrazeny jinou efektivní formou výuky).
V případě koronavirové epidemie či jiných zásadních organizačních změn, pokud bude výuka převedena do elektronického prostředí (a realizována distančně): Pravidelně (dle rozvrhu pro prezenční výuku) budou probíhat videokonference na platformě Zoom, v Moodlu budou ukládány instrukce pro samostatnou/domácí práci. Účast na videokonferencích není povinná, je však doporučovaná. Úkoly zadávané (v Moodlu) průběžně během semináře je nutné odevzdat min. týden před konáním atestace.
Základní tematické okruhy (okruhy se vzájemně prolínají)
- základní obecně pedagogické a obecně didaktické poznatky, principy a zásady a jejich aplikace do vzdělávání Neslyšících (obecněji dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením)
- moderní vs. tradiční pedagogické přístupy
- transmisivní vs. konstruktivní vyučování
- tzv. alternativní pedagogické směry, domácí vzdělávání, komunitní školy atd.
- učební styly a strategie
- osobnost pedagoga
- vyučovací styly učitele
- obecné a speciální didaktické zásady
- výukové a vzdělávací cíle
- škola jako systém
- organizace a systém vzdělávání/výuky
- organizační formy vzdělávání/výuky
- příprava a struktura vyučovací jednotky
- pedagogické hodnocení
- učebnice, učební materiály a nástroje a učební pomůcky (včetně aplikací, počítačových programů atd.)
- spolupráce učitele s tlumočníkem, asistentem pedagoga nebo osobním asistentem; párová/tandemová výuka
- práce v týmu
- spolupráce školy a rodičů
- poradenské služby ve vzdělávání
- funkce školy a vzdělávání v širších souvislostech (šikana, žáci s odlišným mateřským jazykem atd.)
- různé programy ve vzdělávání (Rodiče vítáni, Skutečně zdravá škola atd.)
- individuální (domácí) vzdělávání
- distanční vzdělávání
- psychohygiena, syndrom vyhoření
- financování vzdělávání/škol u nás
- pedagogická dokumentace
- legislativa vztahující se k jednotlivým tematickým okruhům
- aktuální témata
V semináři jsou studenti – na základě poznatků obecně pedagogických – konfrontováni s vybranými problémy didaktiky výchovy a vzdělávání neslyšících dětí a žáků (a obecněji dětí a žáků se sluchovým postižením) - to vše obecně i v podmínkách současného českého vzdělávacího systému.
Předmět je vyučován společně s předmětem, jenž je součástí Pedagogického specializačního v rámci studia bakalářského studijního programu Čeština v komunikaci neslyšících a navazuje na všechny předcházející předměty tohoto modulu i na povinné předměty společné pro všechny studenty tohoto studijního programu.
Obecný dodatek k povinné účasti na výuce v ZS 2021/2022: Výuka bude probíhat v souladu s aktuálně platnými protiepidemickými opatřeními. Jsme přesvědčeni, že všichni studenti chápou, že je jejich osobní účast na výuce a aktivita v každém z předmětů důležitá, a udělají vše pro to, aby se do výuky co nejvíce a co nejaktivněji zapojili. Pokud by nastala situace, že by se student z vážných důvodů (nemoc, karanténa, izolace apod.) nemohl (prezenční/distanční) výuky zúčastnit, je nutné, aby se neprodleně spojil s vyučujícím a domluvil se s ním na náhradním či alternativním způsobu práce, aby co nejlépe naplnil obsah a cíle výuky a zodpovědně se připravil na závěrečnou atestaci.