V kurzu se studenti seznámí se základními principy kognitivní lingvistiky, které lze využít při interpretaci uměleckého textu, a s přístupy spojujícími lingvistický a literárněvědný pohled na umělecký text, s nimiž přicház í kognitivní poetika.
Prvním okruhem práce bude společná četba některých textů z oblasti angloamerické kognitivní lingvistiky a poetiky (poetická ikoničnost, konceptuální metafory a metaforické extenze, teorie mentálních prostorů a blendů, "příběhovost" jazyka a významu) a polské kognitivní sémantiky (jazykový obraz světa a tzv. kreativní text, zejména se zaměřením na konotace, dále „malé“ a „velké“ narace apod.). V teoretické rovině bude poukázáno na posun "od recepce ke kognici" a na různá pojetí vztahu mezi jazykem "běžným" a "básnickým".
Druhou (snad podstatnější) linií semináře bude interpretační práce, tj. využití kognitivnělingvistických přístupů při výkladu vybraných textů moderní české poezie a prózy, a to podle individuálního zájmu vyučující i studentů.
Teoretická a interpretační pozornost bude soustředěna zejm. na metaforu a na fenomén tzv. poetické definice.
DOPLNÍ A.H. Seminář seznamuje s podstatou kognitivnělingvistických a kognitivněpoetických přístupů k uměleckému textu a umožňuje si tyto přístupy vyzkoušet na vybraných textech (zejména básnických) v analytické a interpretační praxi.