Kurz seznámí studenty s romskou historií, jazykem a kulturou a umožní jim tak nahlédnout specifickou situaci Romů v České republice. Zároveň jim poodhalí svět neslyšících a nedoslýchavých romského původ, kteří čelí dvojí společenské stigmatizaci ve společnosti: za prvé jako lidé s handicapem a za druhé jako osoby romského původu.
Vedle toho seminář poskytne unikátní prostor pro porovnávání (1) emancipace Romů a emancipace Neslyšících (neslyšících a nedoslýchavých osob), (2) stereotypního nahlížení na tyto skupiny a přístup k jejich členům a (3) boje těchto dvou minorit s předsudky.
Semináře se budou skládat z "přednáškových bloků" ( jejich rozvržení viz níže) a výuky základů romského jazyka. Veškrá výuka probíhá online, tj. formou online setkání formou videokonference (dle rozvržení v SIS) v kombinaci s využitím platformy Moodle.
Samostudium – psaní reflexe na zadané čtení
Dějiny Romů v Evropě včetně seznámení s problematikou používání názvů Rom x Cikán x Cigán.
Dějiny Romů v českých zemích a na Slovensku
Současná situace Romů v České republice, Prezentace studentů: Image Romů v médiích
Romové a média, host: Tomáš Bystrý, Český Rozhlas
Knowledge-production a Romové coby předmět vědy
Romská literatura a v Evropě a v České republice
Romské výtvarné umění v Evropě a v České republice
Romská hudba, tanec a divadlo v Evropě a v České republice
Skuteční / fiktivní Romové v ne- / romském filmu
Každodenní život v tradiční romské rodině ve 20. a 21. století
Závěrečný seminář – shrnutí celého semestru
Uvedení do romistiky (též s akcentem na neslyšící Romy, co by "minoritu a v minoritě") a jedné z variet romštiny užívané na území České republiky.
Obecný dodatek k povinné účasti na výuce v ZS 2021/2022: Výuka bude probíhat v souladu s aktuálně platnými protiepidemickými opatřeními. Jsme přesvědčeni, že všichni studenti chápou, že je jejich osobní ú čast na výuce a aktivita v každém z předmětů důležitá, a udělají vše pro to, aby se do výuky co nejvíce a co nejaktivněji zapojili. Pokud by nastala situace, že by se student z vážných důvodů (nemoc, karanténa, izolace apod.) nemohl (prezenční/distanční) výuky zúčastnit, je nutné, aby se neprodleně spojil s vyučujícím a domluvil se s ním na náhradním či alternativním způsobu práce, aby co nejlépe naplnil obsah a cíle výuky a zodpovědně se připravil na závěrečnou atestaci.