Během semináře by studenti měli, na základě kritické práce s informacemi (včetně textů legislativní povahy), získat komplexní systémový - a zároveň relativně detailní - přehled o současné podobě vzdělávání Neslyšících. Poznatky o domácí situaci jsou usouvztažněny s širším kontextem mezinárodním; do převažujícího synchronního úhlu pohledu je včleněna i perspektiva diachronní. Na tento seminář přímo navazuje seminář Vzdělávání a neslyšící 2. Semináře jsou vzájemně komplementární.Součástí předmětu jsou exkurze do dvou ze čtyř pražských škol pro sluchově postižené a jejich následná reflexe: (1) Střední škola, Základní škola a Mateřská škola pro sluchově postižené Výmolova ul., Praha-Radlice, (2) Střední škola, základní škola a mateřská škola pro sluchově postižené Holečkova ul., Praha, (3) Gymnázium, Střední odborná škola, Základní škola a Mateřská škola pro sluchově postižené, Praha 2, Ječná ul., (4) Bilingvální mateřská škola Pipan, Praha (+ další aktivity v budově v Hábově ul.). Exkurze se uskuteční, pokud to dovolí aktuální epidemická aj. situace. Dle možností mohou být exkurze různě modifikovány či nahrazeny jinou efektivní formou výuky.
V případě koronavirové epidemie či jiných zásadních organizačních změn, pokud bude výuka převedena do elektronického prostředí (a realizována distančně): Pravidelně (dle rozvrhu pro prezenční výuku) budou probíhat videokonference (přes ZOOM), v Moodlu budou ukládány instrukce pro samostatnou/domácí práci. Účast na videokonferencích není povinná, je však doporučovaná. Úkoly zadávané (v Moodlu) průběžně během semináře je nutné odevzdat min. týden před konáním atestace. Z hlediska efektivnosti pedagogického procesu se ale doporučuje pracovat a úkoly odevzdávat průběžně.Základní tematické okruhy (okruhy se vzájemně prolínají a přímo navazují na poznatky a zkušenosti z exkurzí, zároveň se prolínají s tematickými okruhy ze semináře Neslyšící a vzdělávání 2)- školy hlavního vzdělávacího proudu, školy pro sluchově postižené: předškolní - základní - sekundární - terciální vzdělávání
- integrace, inkluze
- raná péče
- poradenské služby ve školství, speciálně pedagogická centra, školní poradenská pracoviště
- internáty, domovy mládeže
- kvalifikace pedagogů, neslyšící pedagogové
- rámcové vzdělávací programy, školní vzdělávací programy
- maturitní zkouška, jednotná přijímací zkouška na maturitní obory vzdělávání, jednotná závěrečná zkouška ve středních školách…
- podpůrná opatření v regionálním školství
- podpora neslyšících a nedoslýchavých studentů při univerzitním studiu
- organizace/isntituce/projekty atd. ovlivňující nějakým způsobem vzdělávání neslyšících dětí a žáků v České republice (EKOV při ASNEP, AP3SP, ANEPL, aktivity NPI ČR...)
- česká „školská“ legislativa
- mezinárodní „školská“ legislativa
- historie vzdělávání neslyšících u nás (v kontextu historie vzdělávání neslyšících v zahraničí)
- současné vzdělávání neslyšících ve vybraných zemích - porovnání se situací u nás
- aktuální témata
Základní orientace v oblasti vzdělávání neslyšících dětí a žáků v České republice. Na tento předmět přímo navazuje předmět Vzdělávání a neslyšící 2.
Tematické okruhy jsou pro oba předměty téměř shodné - v každém z předmětů se akcentují tematické okruhy přímo navazující na exkurze do pražských škol specializovaných na vzdělávání neslyšících dětí a žáků uskutečněné v tom kterém z předmětů.