Charles Explorer logo
🇨🇿

PVS/VS Neslyšící děti a jazykový vývoj

Předmět na Filozofická fakulta |
ACN350371

Sylabus

Seminář představí problematiku jazykového vývoje neslyšících dětí-uživatelů českého znakového jazyka v období od narození do zakončení školní docházky. Pozornost se zaměří zejména na vybrané poznatky o osvojování (národních) znakových jazyků (i v komparaci s osvojováním jazyků mluvených) a dále na následné či paralelní nabývání kompetencí v mluvených (národních) jazycích (v psané a/nebo v mluvené formě). Jádrem práce v semináři je kritické čtení odborných studií z dané oblasti a aplikace získaných poznatků při prakticky orientované analýze vybraného materiálu.

Pozornost je věnována zejména následujícím tématům:- problematika osvojování znakových jazyků, specifika osvojování znakových jazyků ve srovnání s osvojováním jazyků mluvených;- faktory ovlivňující jazykový vývoj neslyšících dětí; vztah osvojování jazyka a psychického, sociálního a kognitivního vývoje dítěte; tzv. bezjazyčí;- raná komunikace s neslyšícím dítětem; komunikace v neslyšící rodině; řeč orientovaná na dítě;- výzkumy osvojování českého znakového jazyka;- vztah verbální a neverbální komunikace;- specifické typy vícejazyčnosti, rané fáze osvojování psané formy mluvené češtiny, pregramotnost a raná gramotnost.

Anotace

Jazykový vývoj neslyšících dětí - uživatelů českého znakového jazyka v období od narození do zakončení školní docházky.