Kurz, který navazuje na většinu oborových kurzů, poskytuje úvodní vhled do problematiky češtiny jako cizího jazyka. Obecné poznatky jsou aplikovány na situaci neslyšících dětí, žáků a studentů, a to vždy v kontextu obecných specifik vzdělávání této jazykové minority. Na kurz úzce navazuje PVS/VS Didaktika češtiny pro neslyšící. Hlavní tematické okruhy (okruhy se prolínají):
1. Čeština jako cizí/druhý jazyk - úvod do problematiky, historie;
2. Čeština pro neslyšící jako mateřský/první vs. cizí/druhý jazyk;
3. Čeština ve vzdělávání dětí a žáků se sluchovým postižením (včetně dětí a žáků neslyšících) jako vyučovaný a vyučovací jazyk; bilingvismus a bikulturalismus vs. monolingvismus a monokulturalismus;
4. Učení (se) cizímu jazyku: metody, přístupy, postupy;
5. Specifičnost metod výuky češtiny pro neslyšící (včetně problematiky tzv. reálií a kulturních kompetencí);
6. Společný evropský referenční rámec pro jazyky - pojetí, struktura…; SEERRJ a čeština, popř. český znakový jazyk;
7. Učebnice a učební materiály češtiny pro cizince vs. učebnice češtiny pro neslyšící (různé koncepce);
8. Didaktická prezentace jazykových a řečových jevů - systém jazyka a jeho užívání;
9. Adaptace textů pro neslyšící žáky a jejich místo ve výuce;
10. Jazykové testování;
11. Aktuální problémy výuky češtiny jako cizího jazyka pro neslyšící.
Čeština pro neslyšící jako mateřský (první) vs. cizí (druhý) jazyk. Bilingvismus a bikulturalismus ve vzdělávání dětí se sluchovým postižením.
U tohoto předmětu je možný opakovaný zápis předmětu podle čl. 9 Pravidel pro organizaci studia na FF UK v Praze, která byla schválena AS FF UK v Praze dne 13. 5. 2010 a AS UK v Praze dne 28. 5. 2010 s účinností od prvního dne akademického roku 2010/2011.