Předmět poskytuje úvodní vhled do problematiky nabývání prvního a druhého jazyka - s akcentem na češtinu a český znakový jazyk - a metodiku a didaktiku jejich výuky. Kurz staví na praktických znalostech češtiny a českého znakového jazyka a na teoretických poznatcích z obecné lingvistiky, bohemistiky, lingvistiky znakových jazyků, lingvistiky českého znakového jazyka, psycholingvistiky, sociolingvistiky, pedagogiky aj.; zároveň je prerekvizitou kurzu Čeština a český znakový jazyk jako první a druhý jazyk: Metodika a didaktika výuky II. Obecné poznatky jsou aplikovány zejména na tyto oblasti (a dále na jejich kombinace): (a) čeština pro neslyšící jako první jazyk, (b) čeština pro neslyšící jako druhý jazyk, (c) český znakový jazyk pro neslyšící jako první jazyk, (d) český znakový jazyk pro neslyšící jako druhý jazyk, (e) český znakový jazyk pro slyšící jako první jazyk, (f) český znakový jazyk pro slyšící jako druhý jazyk. Tematické okruhy /okruhy se překrývají):
1. Čeština a český znakový jazyk jako první vs. druhý/cizí jazyk - uvedení do problematiky, neslyšící x slyšící populace, historie, přirozené jazyky (čeština a český znakový jazyk) vs. umělé komunikační systémy ve vzdělávání neslyšících;
2. Čeština a český znakový jazyk jako výchozí a jako cílový jazyk; čeština a český znakový jazyk jako mateřský/první vs. druhý/cizí jazyk - neslyšící x slyšící populace;
3. Čeština a český znakový ve vzdělávání neslyšících jako vyučovaný x vyučovací jazyk; bilingvismus a bikulturalismus vs. monolingvismus a monokulturalismus (včetně legislativního ukotvení a postavení v kurikulárních dokumentech, postavení v soustavě předmětů, mezipředmětové vztahy);
4. Nabývání prvního jazyka a metodika a didaktika jeho školní výuky, učení se druhému/cizímu jazyku a metodika a didaktika jeho školní výuky; přístupy, cíle, metody, postupy, obsahy, formy…; plánování výuky;
5. Myšlenkové operace uplatňované v jazykovém vzdělávání (analýza a syntéza, srovnávání, abstrakce, generalizace a konkretizace, třídění, podřazování, indukce a dedukce). Práce s chybou.
6. Studie o jazykovém vývoji neslyšících dětí.
7. Aktuální témata.
Základní poznatky o češtině a českém znakovém jazyce jako jazyce prvním a druhém, základní otázky osvojování a výuky těchto dvou jazyků (resp. jazyků mluvených a znakových).
Kurz staví na praktických znalostech češtiny a českého znakového jazyka a na teoretických poznatcích z obecné lingvistiky, bohemistiky, lingvistiky znakových jazyků, lingvistiky českého znakového jazyka, psycholingvistiky, sociolingvistiky aj.; zároveň je prerekvizitou kurzu Čeština a český znakový jazyk jako první a druhý jazyk: Metodika a didaktika výuky II.