Charles Explorer logo
🇨🇿

Doplňková čeština – lektorská cvičení II

Předmět na Filozofická fakulta |
ACN500219

Sylabus

Předmět Doplňková čeština - lektorská cvičení II je druhým kurzem uceleného čtyřsemestrálního kurzu tvořeného předměty Doplňková čeština - lektorská cvičení I, II, III a IV. Cílem čtyřsemestrálního kurzu je dosažení jazykových kompetencí studentů na úrovni B2+/C1 dle SERRJ, s akcentem na práci s odbornými texty.

Výuka je velmi individualizovaná, reflektuje individuální potřeby studentů. Zároveň je však dodržována požadovaná náročnost výuky a úroveň požadovaných jazykových kompetencí studentů. Koncepce výuky vychází z kontrastivního pohledu na český znakový jazyk a češtinu, akcentována je práce s (vlastní) chybou. Studenti jsou vedeni k systematickému užívání různých tištěných i elektronických nástrojů podporujících efektivní percepci a produkci (zvl. odborných) textů.

Práce v semináři se zaměřuje na tyto oblasti: (a) čtení s porozuměním (včetně tzv. nácviku různých strategií čtení), (b) psaní s porozuměním (včetně tzv. nácviku různých strategií psaní textů), (c) chat (konverzace), (d) lexikální prostředky, (e) gramatické prostředky, (f) text, stylotvorné prostředky.

Podrobnější vymezení hlavních probíraných jevů:

Morfologie: slovesa: prohloubení a rozšíření znalostí; praktické procvičování především problémových jevů - valence sloves (opakování, pokračování), slovesné předpony + vid, podmiňovací způsob (mj. spisovné X nespisovné X hyperkorektní tvary pomocného slovesa), trpný rod (mj. zvratná slovesa X trpný rod zvratný), zvratná slovesa, v této souvislosti také pozice příklonek ve větě (viz slovosled). Srovnávání vertikálního a horizontálního výkladu české gramatiky na probíraných a procvičovaných jevech (např. konjugace sloves).

Syntax: prohloubení a rozšíření znalostí; uvědomování si syntaktických vztahů ve větě; vždy v souvislosti s probíraným a procvičovaným tématem, čteným či produkovaným textem; uvědomování si propojení morfologie a syntaxe (slovní druhy / větné členy, valence, slovosled). Slovosled české věty - prohloubení a rozšíření znalostí (aktuální větné členění, gramatická pravidla, rytmické faktory / významové celky a pozice ve větě), ve vztahu k syntaxi i stylistice (příklady a korektury nevhodného slovosledu).

Lexikologie: prohloubení a rozšíření znalostí; uvědomování si slovotvorných principů, příbuznosti slov, samostatné rozšiřování si slovní zásoby (synonyma, antonyma); vždy v souvislosti s probíraným a procvičovaným tématem, čteným či produkovaným textem. Spisovná X nespisovná čeština. Frazeologie, nepřímá /obrazná/ pojmenování.

Text: poznámky, výtah, shrnutí, anotace, abstrakt, titulky, mezititulky, horizontální a vertikální výstavba a členění textu.

Stylistika: zaměření na styl administrativní a odborný - četba s porozuměním, vlastní produkce stylisticky různorodých textů (styl textu - adresát textu).

Práce se slovníky a odbornými příručkami: prohloubení a rozšíření znalostí, praktické používání.

Anotace

Předmět Doplňková čeština - lektorská cvičení II je druhým kurzem uceleného čtyřsemestrálního kurzu tvořeného předměty Doplňková čeština - lektorská cvičení I, II, III a IV. Cílem čtyřsemestrálního kurzu je dosažení jazykových kompetencí studentů na úrovni B2+/C1 dle SERRJ, s akcentem na práci s odbornými texty. Práce v semináři se zaměřuje na tyto oblasti: (a) čtení s porozuměním (včetně tzv. nácviku různých strategií čtení), (b) psaní s porozuměním (včetně tzv. nácviku různých strategií psaní textů), (c) chat (konverzace), (d) lexikální prostředky, (e) gramatické prostředky, (f) text, stylotvorné prostředky.

Generální dodatek k povinné účasti na výuce v letním semestru 2020/2021: Vzhledem ke kovidové situaci nelze vyžadovat povinnou účast na prezenční či distanční (zejm. online) výuce. Jsme přesvědčeni, že všichni studenti chápou, jak je jejich osobní účast na výuce a aktivita v každém z předmětů důležitá, a udělají vše pro to, aby se do výuky co nejvíce a co nejaktivněji a nejefektivněji zapojili. Pokud se student nemůžete prezenční či distanční výuky (ať už online výuky, nebo průběžného plnění zadaných úkolů) z vážných důvodů zapojit, žádáme, aby se neprodleně spojil s vyučujícím a domluvil se s ním na náhradním či alternativním způsobu svého zapojení do výuky tak, aby co nejlépe naplnil obsah a cíle výuky a zodpovědně se připravil na závěrečnou atestaci.