V návaznosti na předmět Jazyky komunikace českých neslyšících v kontrastu I se kurz věnuje rozdílným rysům češtiny a českého znakového jazyka, a to z úhlu pohledu přístupu funkčně strukturního, komunikačně pragmatického a zvl. kognitivního, resp. kognitivně kulturního; zohledněny jsou i zde poznatky zahraniční odborné literatury o vztazích znakového jazyka a příslušného jazyka mluveného. Témata:
1. Přístupy k jazyku: funkčně strukturní, komunikační (komunikačně pragmatický), kognitivní (kulturně kognitivní),
2. Přístup strukturní (syntax: slovosledné tendence, slovotvorba: vlastní jména a názvy),
3. Přístup komunikačně pragmatický (zdvořilost, mluvní akty, tabu),
4. Přístup kognitivně kulturní: jinakost jazyka, jinakost světa?,
5. Ikoničnost v češtině a v českém znakovém jazyce (i v průmětu do fonologie) a otázka motivace,
6. Jazykový obraz světa,
7. Prototyp, stereotyp, konotace,
8. Konceptuální schéma a metafora v češtině a v českém znakovém jazyce,
9. Kultura a problémy porozumění.
Předmět Jazyky komunikace českých neslyšících v kontrastu II navazuje na kurs Jazyky komunikace českých neslyšících v kontrastu I a věnuje se kontrastivnímu funkčnímu pohledu na český znakový jazyk a češtinu.