Kurz, který navazuje na většinu oborových kurzů, poskytuje úvodní vhled do problematiky výuky češtiny jako cizího/druhého jazyka u českých neslyšících žáků: obecné poznatky jsou aplikovány na situaci neslyšících žáků, a to i na pozadí osvojování/výuky českého znakového jazyka. Hlavní tematické okruhy (okruhy se prolínají):
1. Čeština jako cizí jazyk – uvedení do problematiky, historie;
2. Čeština jako cílový jazyk; čeština pro neslyšící jako mateřský/první vs. druhý/cizí jazyk;
3. Čeština ve vzdělávání neslyšících dětí a žáků - jako vyučovaný a vyučovací jazyk;
4. Čeština ve vzdělávání neslyšících dětí a žáků: bilingvismus a bikulturalismus vs. monolingvismus a monokulturalismus;
5. Učení (se) cizímu jazyku: metody, přístupy, postupy;
6. Složky jazykové výuky, jejich vztahy a integrace;
7. Společný evropský referenční rámec pro jazyky – pojetí, struktura, testování, nástroje…;
8. Společný evropský referenční rámec pro jazyky a čeština;
9. Společný evropský referenční rámec pro jazyky a český znakový jazyk;
10. Žáci s OMJ v české škole & neslyšící žáci-uživatelé českého znakového jazyka vs. neslyšící žáci-uživatelé češtiny;
11. Studie o jazykovém vývoji neslyšících dětí;
12. Aktuální témata.
Úvodní vhled do problematiky výuky češtiny jako druhého/cizího jazyka u neslyšících dětí a žáků.