Kurz poskytuje vhled do dalších oblastí problematiky nabývání prvního a druhého/cizího jazyka – s akcentem na češtinu a český znakový jazyk – a metodiku a didaktiku jejich výuky. Navazuje na kurz Čeština pro neslyšící jako cizí jazyk I. a stejně jako on staví na praktických znalostech češtiny a českého znakového jazyka a na teoretických poznatcích z obecné lingvistiky, bohemistiky, lingvistiky znakových jazyků, lingvistiky českého znakového jazyka, psycholingvistiky, sociolingvistiky, lingvodidaktiky aj. Obecné poznatky jsou aplikovány na situaci neslyšících dětí, žáků a studentů, a to vždy v kontextu obecných specifik vzdělávání této jazykové minority. Hlavní tematické okruhy (okruhy se prolínají):
1. Jazyky a jejich místo ve vzdělávání neslyšících dětí, žáků a studentů v našem vzdělávacím systému;
2. Jazyky a jejich místo v rámcových/školních vzdělávacích programech;
3. Varialibilita přístupů a metod ve vzdělávání obecně a ve vzdělávání jazykovém;
4. Funkční gramotnost, texty (a jejich adaptace) ve vzdělávání obecně a ve vzdělávání jazykovém;
5. Učebnice, učební materiály a učební pomůcky;
6. Testování jazykových a komunikačních kompetencí (s konkrétními příklady vztahujícími se k testování kompetencí v češtině/mluvených jazycích a v českém znakovém jazyce/znakových jazycích);
7. Didaktická prezentace vybraných jazykových a řečových jevů – systém jazyka a jeho užívání;
8. Vybrané studie z oblasti osvojování/výuky prvního jazyka a jazyka druhého/cizího u neslyšících dětí (češtiny/mluvených jazyků a českého znakového jazyka/znakových jazyků);
9. Aktuální témata.
Vhled do dalších oblastí problematiky výuky češtiny jako druhého/cizího jazyka u neslyšících žáků.