1. 3. 10. Co je to korpus? K čemu slouží? Jak ho lze využít? Základní typy korpusů.
Korpusy češtiny a němčiny - srovnání (DeReKo, ČNK, InterCorp) formou prezentace. Podmínky a vytvo ření zázemí pro práci s korpusy (laptopy, přístup na internet, registrace do COSMAS II a ČNK). 2. 10. 10.
Základní pochopení prostředí korpusového vyhledavače (COSMAS II.) – výběr archivu, korpusu, formulace nejjednodušších dotazů, 3. 17. 10. DeReKo (IDS Mannheim) - COSMAS II. - základní funkce korpusového vyhledavače; Procvičování základního vyhledávání v COSMAS II., 4. 24. 10.
Pokročilé vyhledávání a jeho procvičování v COSMAS II.; víceslovná spojení 5. 31. 10. Pokročilé vyhledávání a jeho procvičování v COSMAS II.; víceslovná spojení II; regulární znaky; možnosti nastavení (Optionen) 6. 7.11.
Rozšiřující funkce z nabídky COSMAS II.; práce s taggovanými korpusy 7. 14.11. COSMAS II - procvičování CQL (Corpus Query Language); přidružené aplikace – CCDB, SOM apod.; DWDS 8. 21. 11.
Kookkurenční analýza - způsob zadání a vyhodnocování vygenerovaných dat; frazémy a kolokace- zvláštní úkol pro korpusovou lingvistik 9. 28.11. Český národní korpus - základní informace, základní vyhledávání 10. 5. 12. Český národní korpus - procvičování vyhledávání, vysvětlení rozšiřujících funkcí 11. 12. 12 InterCorp; aplikace ČNK 12. 19.12. Praktické procvičování na základě zaměření a zájmu účastníků kurzu 13. 2.1 zápočtový test
Práce s jazykovými korpusy je kurzem, v němž se studenti bakalářského studia seznámí s existencí jazykových korpusů a s možnostmi jejich využití v lingvistické praxi. Kurz je zaměřen na praktickou práci a je předstupněm k Semináři z korpusové lingvistiky, který následuje v NMgr. programu.
Kromě seznámení se se základními druhy a vlastnostmi korpusů je důraz kladen na praktickou využitelnost korpusů v každodenním životě lingvisty. Důraz se klade na korpusy češtiny (ČNK) a němčiny (DeReKo a DWDS) vč. přidružených aplikací Kookkurrenzanalyse, CCDB, SOM, resp.
Treq, SyD, Morfio, KWords, WaG ad. V oblasti využitelnosti jsou reflektovány potřeby studentů s ohledem na jejich bádání a psaní seminárních a závěrečných prací z ostatních disciplín.