1. Úvodní seminář na FF
2. Návštěva první školy, observace, příp. výuka v rozsahu min. 4 výukových jednotek
3. Návštěva druhé školy, observace, příp. výuka v rozsahu min. 4 výukových jednotek
4. Návštěva třetí školy, observace, příp. výuka v rozsahu min. 4 výukových jednotek
5. Závěrečný seminář na FF
Předmět vytváří podmínky pro propojení teoretické a praktické přípravy budoucích učitelů formou pedagogických pozorování na vybraných středních školách, následných rozborů a diskusí o klíčových tématech učitelské praxe, jako jsou např. příprava na vyučování, hodnocení, výběr a adaptace materiálů, třídní management, individualizace výuky, spolupráce s rodiči, začínající učitel aj. Jádrem předmětu budou observace středoškolských učitelů při výuce (3 x 4 vyučovací hodiny) a jejich následný rozbor za přítomnosti příslušného učitele.
Dle aktuálních možností si studenti vyzkoušejí také vlastní výuku v menších úsecích (příprava jedné aktivity nebo asistování vyučujícími či tandemové učení). Studenti se seznámí s různými observačními technikami a získají dovednost je v praxi aplikovat a volit vhodné techniky pro různé účely.
Dále se naučí podávat zpětnou vazbu vyučujícímu formou post-observačního rozboru a observačního protokolu. Seznámí se i s možnostmi aplikace observačních dovedností pro účely pedagogického, didaktického a akčního výzkumu.
Předmět je koncipován jako příprava na povinnou pedagogickou praxi v rámci tzv. pedagogického minima a rozvíjí schopnosti reflektivního přístupu k učitelské profesi.