České divadlo 20.století II. Má výkladové těžiště v situaci divadla v totalitním systému, sleduje pronikavé změny v
řízení, podobách i funkci divadla v české společnosti, kdy rozhodujícím mezníkem tu není Únor 1948 (obvykle spojován s nástupem totalitního systému), ale květen 1945, kdy se celý systém divadelní kultury, v podstatě od poloviny 19.století neměnný (pouze nacistickou okupací modifikovaný) komplexní ingerencí státu od základu organizačně proměnil a s drobnými korekcemi přetrval do roku 1989. Výrazným narušením absolutního monopolu státu byl od konce padesátých let spontánní vznik (hnutí?) tzv. divadel malých forem (Reduta, Divadlo Na zábradlí,
Semafor, Večerní Brno, Kladivadlo, Studio Y, Činoherní klub, Divadlo Járy Cimrmana, Divadlo Husa na provázku,
Hadivadlo, Divadlo na okraji aj.), a předtím pětiletá éra Werichova a Horníčkova Divadla ABC, navazující na