Francouzská kultura představuje již mnoho set let nevídaný mix legendárních osobností, dělníků umění i fascinujících solitérů, kteří společně utvá řejí specifickou podobu evropské společnosti. Nemluvě o tom, že dějiny divadla (ani dramatu) nelze vnímat odděleně od další umělecké produkce (např. té literární).
Snahou tohoto předmětu (přednášky/semináře) bude pokusit se na základě vybraných vhledů do dějin francouzského divadla poukázat na pozoruhodné fenomény evropské kultury, v níž významnou roli hrají právě francouzští divadelníci či autoři s divadlem spříznění. Na příkladech konkrétních (více či méně francouzských) tvůrčích osobností se pokusíme nahlédnout obecnější principy, které výrazněji přesahují za hranice jednoho konkrétního života & díla.
Objekty zkoumání, od nichž se vydáme na další experimentální průzkum, se nám (mj.) stanou: pro nás pozapomenutý klasicistní autor Jean de Rotrou, romantik ve stínu, který fascinoval celou svou generaci, Gérard de
Nerval, nezlomný provokatér a alkoholik Alfred Jarry, po úspěchu toužící poeta Edmond Rostand, brilantní, ve
Francii usazený režisér gruzínského původu Georges Pitoëff, francouzský introvertní Ir s Nobelovkou Samuel
Beckett či romanopiskyně a dramatička, která se bojí stárnutí, Yasmina Reza.
Naší metodou nebude pouze analýza a výklad děl zmiňovaných autorů, ale také kontextové čtení a uvažování v
širších - nejen divadelních a dramatických - souvislostech: budeme číst Paula Scarrona, Heinricha Heineho,
(pravého) Cyrana z Bergeraku, Octava Mirbeaua, Luigiho Pirandella, Gao Xingjiana i Michela Houellebecqa.
Předmět počítá s aktivním zapojením studentů, zejména prostřednictvím četby z hodiny na hodinu a účasti na diskusích v rámci seminární části výuky.