Seminář se bude zabývat výkladem prvních textů, které zkoumají drama a divadlo, ať již přísně teoreticky, nebo se divadlem zabývají jakožto společenským jevem. Postupně tedy budou analyzovány „kanonické” texty, ale i texty v našem prostředí méně známé. Texty budou zkoumány především s ohledem na ty otázky, které se i díky těmto skladbám v evropské kultuře objevily poprvé nebo naši kulturu zásadním způsobem ovlivnily.
1. Před Platónem: Aristofanés a jeho metadivadelní postupy. Jak vést diskusi o divadle?
2. Platón: Ión a Ústava: Odkud bere umělec inspiraci? Co je to umění?
3. Aristotelés: Poetika: Jak umění napodobuje? Co je pro drama typické?
4. Horatius: Ars Poetica: V čem spočívá krása? Co je úkolem umění?
5. Longinus: O vznešeném: Má být umění krásné? Čím umění oslovuje?
6. Lúkiános: O pantomimu, Libanios: Obrana pantomimu proti Aristeidovi, Chorikios: Apologie mimů: Proč hrát divadlo?
7. Křesťanští církevní otcové (Tertullianus: O hrách, Novatianus: O podívaných, Jan Zlatoústý: Těm, kdo opouštějí chrám a odcházejí do divadel a do hippodromu): Může divadlo škodit?
8. Gramatici
4. stol. (Diomedes, Euanthius, Donatus): Jak se divadlo mění?
9. Byzantské poetiky a Eustathios Soluňský: O přetvářce (11. a
12. stol.): Co z divadla přetrvá?