Obsah kurzu:
Přednáška, navazující na předchozí kurz Německého politického divadla od 20. let. 20. století V úvodní hodině krátce zopakujeme látku minulého semestru (epické divadlo E. Piscatora a B. Brechta, modelové drama a parabola F. Dürrenmatta a M. Frische, inspirované brechtovským koncemptem epického divadla, dokumentární drama a politické divadlo let 60. a 70. - R. Hochhuth, P. Weiss, H. Kipphardt). Navštívíme nejnovější inscenaci Divadla Komedie Spílání publiku Petera
Handkeho. Bude následovat srovnání současné interpretace hry s dobou vzniku Mluvených her. Dále se budeme věnovat současnému postbrechtovskému politick ému ?divadlu svědomí? Elfriede Jelinek, tématu vytěsnění nacismu, nové lidové hře i zcela současné podobě německého politického dramatu (D. Loher, T. Walser, F. Richter, Marius von Mayenburg, O.
Bukowski, A. Ostermeier...) a divadla (tvorba současných režisérů Ch. Marthalera, R. Pollesche, T. Ostermeiera, F.
Richtera...)
Klíčová slova:
Postbrechtovské koncepty dramatu a divadla: ?zeitštyk? a divadlo svědomí E. Jelinek, brechtovské inspirace v tvorbě D.
Loher; satirické a protinacistické texty T. Bernharda, E. Jelinek, P. Turriniho, F. Mitterera; nová lidová hra německá a rakouská; současné německé politické drama a divadlo: T. Walser, F. Richter, M. von Mayenburg, O. Bukowski, A.
Ostermeier, Ch. Marthaler, R. Pollesch, T. Ostermeier, F. Richter
Atestace:
Závěrečná zkouška. Je nutná znalost nejen jednotlivých autorů a dramat, ale též společenského a kulturního kontextu. U zkoušky je třeba prokázat schopnost analyzovat vývojové historické linie německého politického dramatu a divadla, inspirační zdroje současné dramatiky a definovat na konkrétních příkladech současnou podobu politického divadla v
Německu. Doporučená cizojazyčná literatura je pouze doporučená, nebude předmětem zkoušení.