Seminář se bude věnovat oblasti psaní pro divadlo, jež bývá odbornou reflexí mnohdy zanedbávána, neboť jejím cílem není zpravidla nic jiného než nezávazně pobavit publikum a uspokojit ekonomické nároky divadelní instituce.
Tzv. zábavní divadlo, zpravidla založené na řemeslně zdatně vystavěných textech má v anglosaském divadle dlouhou tradici a divadelní produkce opakovaně sahají k osvědčeným zábavním modelům.
V tomto (svého druhu „dramaturgickém“) semináři se budeme věnovat textům pro divadlo (žánrově zařaditelným zejména jako komedie či frašky), které se opakovaně objevují na scénách českých divadel a dlouhodobě patří k divácky neúspěšnějším titulům, ačkoli z hlediska uměleckého nebývají hodnoceny ani vnímány nijak pozitivně.
Formou diskusních a analytických sond k vybraným textům (které reprezentují různá období vzniku a částečně i několik možných přístupů k tomuto typu divadla) se pokusíme vysledovat specifika žánru zábavního divadla a odhalit příčiny jeho úspěchu.
Během semináře budeme pracovat (pravděpodobně) s následujícími texty:
Molière + Shakespeare + Goldoni
E. Labiche: Slaměný klobouk (Le chapeau de paille d'Italie, 1851, +60x v různých verzích a úpravách)
O. Wilde: Jak je důležité míti Filipa (The Importance of Being Ernest, 1895, 76x)
G. Feydau: Brouk v hlavě (La Puce à l'oreille, 1907, 28x)
J. Kesselring: Jezinky bezinky (Arsenic and Old Lace, 1939, 25x)
N. Simon: Vstupte! (The Sunshine Boys, 1972, 20x)
R. Cooney: 1+1=3 (Run For Your Wife, 1983, 13x)
M. Frayn: Bez roucha (Noises Off, 1982, 25x)
K. Ludvig: Tenor na roztrhání (Lend Me a Tenor, 1989, 15x)
F. Veber: Blbec k večeři (Le dinner des cons, 1993, 10x)
A. Procházka: S tvojí dcerou ne! (1994, 9x)
Doporučená literatura:
- zejména texty jednotlivých her (vč. originálních verzí)
- recenze (jejich) tuzemských i zahraničních inscenací
+ např. Hořínek, Z. Kniha o komedii ad.
Požadavky k zápočtu: aktivní účast na semináři; písemná práce