Evropa ve 40. a 50.letech IV: vybrané kapitoly
Umění západního světa 1945–1960: vybrané kapitoly.
Prof. PhDr. Marie Klimešová Ph.D.
Už ve čtvrtém akademickém roce se přednášku věnuji kontextuálnímu sledování českého umění jako součásti evropského umění v prostoru Střední Evropy, kde na sebe po 2. světové válce narážely dva politické bloky, a kde docházelo v oblasti výtvarného umění stejně jako v jiných oblastech kultury ke komplikované koexistenci oficiálního a neoficiálního proudu.
Předmětem zájmu budou případné doplňující exkurzy ke státům svobodného „západního“ světa, kterým jsem se věnovala v předchozích letech, tak průzkum opomíjených kulturních oblastí východního bloku. Zkoumána bude vnitřní struktura umění těchto oblastí a obecnější charakteristiky výtvarných fenoménů. Na tomto základě bude možno dále postoupit v hledání odpovědi na otázky, do jaké míry lze českou kulturu tohoto období zasadit do kontextu bipolární poválečné Evropy z hlediska současných uměnovědných strategií.
V následném akademickém roce 2020–2021 bude záběr rozšířen o výtvarné projevy další geografické oblasti Evropy (včetně SSSR), které budou zkoumány opět z podobného úhlu pohledu. I tentokrát je cílem přednášky otevřít evropskou poválečnou kulturu našemu poznání, formulovat základní problémy, pojmenovat hlavní témata a jejich vzájemné vazby, resp. kontrastní koexistenci kulturních polarit.
Přednáška je celoroční. Na jejím konci student složí zkoušku, která má tyto části: 1. Krátká rozprava o přednášené látce 2. důkladně zpracované téma dle výběru studenta, předem schválené přednášející 3. Doplňkové otázky, budou-li třeba
Doporučená literatura (Výběrově. Na speciální tituly budou studenti upozorněni v průběhu akademického roku)
Jérôme Bazin, Pascal Dubourg Glatigny, Piotr Piotrowski (eds.), Art beyond Borders. Artistic Exchange in Communist Europe (1945–1989)
Piotr Bernatowicz, Picasso za żelazną kurtyną, Kraków 2006
Piotr Piotrowski, Awangarda w Cieniu Jałty. Sztuka w Europie Śródkowo-Wschodniej w latach 1945-1989
Kunst in Deutschland 1945 – 1995, Museum Ostdeutsche galerie, Regensburg 1995
Abstrakce.PL, Muzeum umění Olomouc, 2018
Charlotte Benton (ed.), Figuration / Abstraction: Strategies for Public Sculpture in Europe 1945 – 1968, Henry Moore Institute, Leeds 2004
Vladimír Macura, Šťastný věk
Milena Bartlová (ed.), Budování státu
Jacques Beauffet, Catherine Bompuis, Madeleine, Bonnard, Bernard Ceysson, Jean- François Chevrier, Jean-Luc Daval, Maurice Frechuret, Françoise Guichon, Gérard Monnier, L´Art en Europe. Les années décisives: 1945-1953. Edité Par Albert Skira - Musée de Saint-Etienne, Genève, 1987.
Hana Volavková-Skořepová, Myšlenky moderních sochařů, Odeon 1971.
Miroslav Lamač, Myšlenky moderních malířů, Odeon 1989 (4.vydání).
Thomas M. Messer, Sauquet, Sylvia (eds.), Europa nach der Flut. Kunst 1945-1965. Malerei, Skulptur, Photographie, Architektur, Design. Taschenbuch 1995.
Jean-Paul Ameline, Face à l ´histoire. L´artiste moderne devant l´événement historique. Centre Goerges Pompidou, Flammarion 1996.
Hal Foster, Rosalind Kraussová, Yve-Alain Bois, Benjamin H.D.Buchloh, Umění po roce 1900, Slovart 2007.
Serge Guilbaut, Manuel J. Borja-Villel, Be-bomb: the transatlantic war of images and all that jazz, 1946-1956, Museu d'Art Contemporani (Barcelona, Spain), Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, Museu d'Art Contemporani de Barcelona, 2007.
Eric De Chassey (Author), Sylvie Ramond (eds.), Repartir à zéro : Comme si la peinture n'avait jamais existé (1945-1949). Hazan, January 1, 2008.
Eckhart Gillen, Peter Weibel (eds.), Art in Europe 1945–1968. Facing the Future. Lannoo, Tielt, 2016.