Čtěme sochy – uměleckohistorické cvičení
„…Čtěte sochy. Přípravou ke čtení soch je zjistit, jsou-li čitelné (je-li tomu tak, téměř jistě stojí za to je číst)….“
(John Ruskin, Podstata gotiky, překlad Martin Štefl, Praha 2019, s. 136.)
Tento krátký úryvek, který jsem si vypůjčila z výše uvedeného textu Johna Ruskina, vystihuje podstatu kurzu nazvaného: „Čtěme sochy“. V průběhu jednoho semestru se pokusíme společně „číst“ sochařská díla z období raného novověku, nové doby i období moderny, postmodernu jaksi vynecháme, protože tam bychom nepochybně zabředli příliš hluboko do sporu o to, co je to socha, a zda tato kategorie vůbec existuje, zda není příliš normativní, a tedy i svazující atp.
Uměleckohistorické cvičení s tímto názvem bude směsí přednášek, exkurzí, a především práce na společném projektu, který by mohl, jak doufám, vyústit v nějaký společný publikační výstup. Upřesnění povahy zmíněného projektu proběhne na úvodní hodině. Literaturu k anotaci nepřikládám, protože její konečný výběr bude jednou z částí výstupu tohoto uměleckohistorického cvičení.