Středoevropská avantgarda: Výstavní, sbírkové a pedagogické instituce
Přednáška ZS/LS, ST 10:50-12:20
Na první pohled se může zdát, že sousloví „avantgardní instituce“ v sobě obsahuje vnitřní rozpor, neboť avantgarda se prezentovala jako antisystémové hnutí. Přednáška „Středoevropská avantgarda: Výstavní, sbírkové a pedagogické instituce“ však demonstruje, že pro organizaci a komunikaci avantgardních hnutí ve středovýchodní Evropě byly instituce se svými hierarchicky budovanými strukturami nezbytné. Jejich specificitu a často alternativní charakter ovšem spoluformovala počáteční absence místního institucionálního zázemí chránícího profesionální zájmy umělců a prostředkujícího jejich kontakt s novým buržoazním publikem.
Přednášky prokládané interaktivními uměleckohistorickými cvičeními zkoumají mimo jiné, do jaké míry se do zakládání a provozu středo-východoevropských avantgardních institucí promítly širší společenské procesy, které obvykle bývají vnímané jako nezávislé, nebo dokonce protichůdné cílům avantgardy. Pokusíme se zodpovědět otázku, jak se avantgardní instituce vymezovaly, nebo naopak přizpůsobovaly idejím nacionalismu, rasové čistoty a eugeniky a jaký byl jejich vztah k původnímu pozitivistickému programu muzeí, galerií a škol, které v poslední třetině 19. století reflektovaly imperiální politiku říší, pokrývajících až do roku 1918 území středovýchodní Evropy. Budeme se zabývat reformami v muzejnictví a uměleckém vzdělávání, souvisejícími volně, ale i zcela bezprostředně s institucionalizací, organizací a systematizací světa práce a se šířením principů industriálního kapitalismu. Zkoumány budou takové avantgardní instituce, které například v oblasti vystavování umění a šíření výtvarného názoru překračovaly dobové ideové i geografické hranice a vytvářely napětí mezi národním, internacionálním a transnacionálním. Instituce umělecké kritiky bude analyzována s ohledem na mocenské a geografické pozice, ze kterých byla vyslovovaná a v souvislosti s politizovanými nároky na lokální specificitu a normativní či subversivní originalitu, které na avantgardní a anti-avantgardní tvorbu ve středovýchodní Evropě kladla. Uplatněním metod sociologie umění, diskurzivní analýzy a kritických dějin umění se kurz pokusí o institucionální artikulaci mocenských a vědomostních vztahů v rámci avantgard ve středovýchodní Evropě.