Syllabus a termíny referátů 5.10. Úvodní přednáška, představení koncepce kurzu, uvedení do probírané problematiky, představení témat – textů ke čtení – a jejich rozložení do termínů. (Následuje elektronické rozeslání Syllabu, anotace přednášek a termínů a témat referátů všem účastníkům kurzu. Přes úschovnu nasdílení skenů a pdf textů ke čtení.) 12.10. PŘEDNÁŠKA Marie Rakušanové
Impulsy poststrukturalistické filozofie pro „Nové dějiny umění“
Literatura: J. Derrida, The Truth in Painting. Transl. Geoff Bennington – Ian McLeod. Chicago – London 1987; J. Derrida, Texty k dekonstrukci, Bratislava 1993; R. Barthes, Smrt autora, Aluze10, 2006, č. 3, s. 75-77; M. Foucault, Slova a věci. Brno 2007; M. Foucault, Diskurs, autor, genealogie. Tři studie, Praha 1994; J. F. Lyotard, Návrat a jiné eseje. Praha 2001; J. F. Lyotard, O postmodernismu. Praha 1993; J.-F. Lyotard, Putování a jiné eseje, Praha 2001; M. Foucault, Toto nie je fajfka, Přel. M. Marcelli Bratislava 1994 14.10. (výjimečně pátek - místo kurzu 26. 10.) 14:00 sraz před Městskou knihovnou (vchod z Valentinské) (exkurze na výstavu v GHMP – 2. patře MK Bienále Ve věci umění) 19.10. PREZENTACE Studentů: přečtené texty
I. POSTSTRUKTURALISMUS, POSTMODERNISMUS A DĚJINY UMĚNÍ
Michelle FOUCAULT: Dvořané. In: Týž: Slova a věci. Brno 2007, 9-18.
Jacques DERRIDA: Restitutions of the Truth in ‚Pointing‘ (Pointure). In: Týž: The Truth in Painting. Transl. Geoff Bennington – Ian McLeod.Chicago – London 1987, 255-382.
Jean François LYOTARD: Odpověď na otázku: Co je postmoderno? In: Týž: O postmodernismu. Praha 1993, 17-28.
Roland BARTHES, Smrt autora, Aluze 10, 2006, č. 3, s. 75-81. 26.10. kurz se nekoná (nahrazen 14.10.) 2.11. PŘEDNÁŠKA Marie Rakušanové
Konec dějin umění?, kritika institucí tradičních dějin umění
Literatura: D. Preziosi, Rethinking Art History. Meditations on a Coy Science, London/ New Haven 1989; D. Preziosi, Grasping the world: the idea of the museum, Aldershot 2004; R. Krauss, The Cultural Logic of the Late Capitalist Museum, October54, 1990, str. 3-17; A. C. Danto, Zneužitie krásy, alebo, Estetika a pojem umenia, Bratislava 2008; H. Belting, Konec dějin umění, Praha 2000; Mária Orišková (ed.), Efekt múzea: predmety, praktiky, publikum. Antológia textov anglo-americkej kritickej teorie múzea, Bratislava 2006 9.11. exkurze katedry, kurz se nekoná 16.11. PREZENTACE studentů (přečtené texty)
II. KONEC DĚJIN UMĚNÍ, KRITIKA INSTITUCÍ TRADIČNÍCH DĚJIN UMĚNÍ
Arthur C. DANTO: Konec umění, Estetika, 1998, č.1, s. 1-18
Donald PREZIOSI: The Panoptic Gaze and the Anamorphic Archive. In: Týž: Rethinking Art History. Meditation on a Coy Science. New Haven – London 1989, 54-79.
Hans BELTING: Konec dějin umění a dnešní kultura; Staré a nové metody studia umění: pravidla disciplíny. In: Týž: Konec dějin umění. Praha 2000, 22-33, 153-165.
Douglas CRIMP: Na ruinách muzea. In: Tomáš POSPISZYL: Před obrazem. Antologie americké výtvarné teorie a kritiky. Praha 1998, 129-140. 23.11. PŘEDNÁŠKA Marie Rakušanové
Sémiotika, sémiologie, „jazykový obrat“ v dějinách umění
Literatura: F. de Saussure, Kurz obecné lingvistiky, Praha 2007; J. Mukařovský, Umělecké dílo jako znak, Praha 2008; Idem, Umělecké dílo jako znak. Z univerzitních přednášek 1936 –1939, Praha 2008; L. Marin, Études sémiologiques. Écritures, peintures, Paris 1971; Bohumil PALEK (ed.): Sémiotika. Praha 1997; R. Barthes, Nulový stupeň rukopisu: Základy sémiologie, Praha 1967; W. J. T. Mitchell, Iconology. Image, Text, Ideology, Chicago – London, 1986. 30.11. PREZENTACE studentů (přečtené texty)
III. SÉMIOTIKA, SÉMIOLOGIE, JAZYKOVÝ OBRAT V DĚJINÁCH UMĚNÍ
Jan MUKAŘOVSKÝ: Umění jako sémiologický fakt. In: Týž: Studie z estetiky. Praha 1966, 85-88.
Norman BRYSON – Mieke BAL: Semiotics and Art History. In: The Art Bulletin, Vol. 73, 1991, No. 2., 174-208.
Meyer SHAPIRO: K problému sémiotiky výtvarného umění: pole a nositel obrazu – znaku (1969). In: Týž: Dílo a styl. Praha 2006, 321-338.
Nelson GOODMAN: Skutečnost znovu ztvárněná. In: Týž: Jazyky umění. Praha 2007, 21-48.
Rosalind KRAUSS: Obraz, text a index: poznámky k umění 70. let (1977). In: Karel CÍSAŘ: Co je fotografie? Praha 2004, 251-270.
Rosalind KRAUSS: Grids. October, Vol. 9 (Summer, 1979), 50-64. 7.12 PŘEDNÁŠKA Marie Rakušanové
Vizuální studia – „Vizuální obrat“ („Visual Turn“)
Literatura: N. Bryson – M. A. Holly – K. Moxey (eds.),Visual Theory. Painting and Interpretation, Cambridge – Malden 1991; N. Bryson – M. A. Holly – K. Moxey (eds.), Visual Culture: Images and Interpretations, Hannover – London 1994; W. J. T. Mitchell, Picture Theory: Essays on Verbal and Visual Representation. Chicago 1994; J. Elkins, The Object stares back: On the Nature of Seing, San Diego 1997; H. Foster (ed.), Vision and Visuality, Seattle 1988; M. Baxandall, Stíny a světlo, Brno 2003; K. Moxey, „Panofsky's Concept of ‚Iconology‘ and the Problem of Interpretation in the History of Art“, New Literary History 17, No. 2, Interpretation and Culture, 1986, 265–274; C. Owens, Beyond Recognition. Representation, Power, and Culture, Berkley – Los Angeles 1992; K. Moxey, The Practice of Theory. Poststructuralism, Cultural Politics, and Art History, Ithaca – London 1994, Idem, The Practice of Persuasion. Paradox and Power in Art History, Ithaca – London 2001; M. Bal (ed.), Practice of Cultural Analysis. Exposing Interdisciplinary Interpretation, Stanford 1999; C. Owens, In Different Spaces. Place and Memory in Visual Culture, Berkeley – Los Angeles – London 1996; M. Bartlová, Skutečná přítomnost: středověký obraz mezi ikonou a virtuální realitou, Praha 2012. 14.12. PREZENTACE studentů (přečtené texty)
IV. VISUAL STUDIES, VIZUÁLNÍ OBRAT V DĚJINÁCH UMĚNÍ
Keith MOXEY: Melancholie Erwina Panowského. In: Ladislav KESNER (ed.): Vizuální teorie. Současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. Praha 2005 (2. Vydání), 235-250.
Michael BAXANDALL: Dobové oko, in: Michael Baxandall, Inteligence obrazu a jazyk dějin umění. Výbor z textů, ed. Milena Bartlová, Praha 2019, s. 82-111. (není mezi naskenovanými texty a pdf, které dávám elektronicky k dispozici. Případnému zájemci mohu půjčit fyzickou knihu k naskenování)
Svetlana ALPERS: Introduction; The Mapping Impulse in Dutch Art. In: Táž: The Art of Describing. Dutch Art in the Seventeenth Century. Chicago 1983, XVII-XXVII; 119-168.
Norman BRYSON: Perceptualism (Chapter 3). In: Týž: Vision and Painting. Th eLogic of the Gaze. New Haven 1983, 37-66. 21.12. PŘEDNÁŠKA Marie Rakušanové
Bildwissenschaft (a Théorie de l’image)
Literatura: W. Kemp (ed.), Der Betrachter ist im Bild. Kunstwissenschaft und Rezeptionsästhetik, Berlin 1992; Idem, Foto-Essays zur Geschichte und Theorie der Fotografie, München 2006 (1. vydání 1978); H. Bredekamp, Theorie des Bildakts, Berlin 2010; R. Debray, Vie et mort de l'image: une histoire du regard en Occident, Paris 1992. 4.1. PREZENTACE studentů (přečtené texty)
V. BILDWISSENSCHAFT
Matthew RAMPLEY: Bildwissenschaft. In: Týž: Pojem vizuální studia. In: Marta FILIPOVÁ- Matthew RAMPLEY (eds.): Možnosti vizuálních studií. Brno 2007, 27- 36.
Horst BREDEKAMP: V Die Tafel der Origin of Species (1859); VI Die Naturgeschichte der Koralle; Schluss. In: Týž: Darwins Korallen. Frühe Evolutionsmodelle und die Tradition der Naturgeschichte. Berlin 2005, 50-70, 78-79.
W. J. T. MITCHELL: Obrat k obrazu. In: Týž: Teorie obrazu: Eseje o verbální a vizuální reprezentaci, Praha 2017, 24-47.
Gottfried BOEHM: Die Wiederkehr der Bilder. In: Týž (ed.): Was ist ein Bild? München 2006, 11-38.
Olaf BREIDBACH: Vorwort: Worum es gehen soll; Vorlage: Perzeption, Beobachten, Erfahren, Wahrnehmen und Protokollieren; Einleitung: Erfahrung wissen. In: Idem: Bilder des Wissens. Zur Kulturgeschichte der wissenschaftlichen Wahrnehmung. München 2005, 7-45. 15.2. PŘEDNÁŠKA Marie Rakušanové
Dějiny umění, feminismus (gender studies) a lacanovská psychoanalýza
Literatura: N. Broude – M. D. Garrard, Feminism and Art History, New York 1982; M. Pachmanová, Věrnost v pohybu. Hovory o feminismu, dějinách a vizualitě, Praha 2001; M. Pachmanová (ed.), Neviditelná žena.Antologie současného amerického myšlení o feminismu, dějinách a vizualitě, Praha 2002; L. Nochlin, Women, Art and Power and Other Essays, New York 1989; G. Pollock, Vision and Difference, London – New York 2003 (2. vydání, 1. vydání 1988); A. Jones (ed.), The Feminism and Visual Culture Reader, London 2003; R. Coward, The Look, in: T. J. Basingstoke (ed.), Reading Images. New York2001; J. Kristeva, Semeiotike. Recherches pour une sémanalyse, Paris 1969; A. Jones (ed.) Sexual Politics, Judy Chicago’s Dinner Party in Feminist History, University of California, 1996; Elizabeth Grosz, Jacques Lacan: a feminist introduction, London – New York 1990; Judith Butler, Gender Trouble: feminism and the Subversion of Identity, New York 1990; Griselda Pollock – Rozsika Parker, Old Mistresses: Women, Art and Ideology, London 2013 (první vydání 1981); Judith Butler, Performative Acts and Gender Constitution, in: Sue-Ellen Case (ed.), Performing Feminisms. Critical Theory and Theatre, Baltimore-London 1990; Judith Butler, Bodies that matter: On the Discursive Limits of Sex, New York, London 1993 22.2. PREZENTACE studentů (přečtené texty)
VI. DĚJINY UMĚNÍ, FEMINISMUS A LACANOVSKÁ PSYCHOANALÝZA
Linda NOCHLIN: Proč neexistovaly žádné velké umělkyně? In: Martina PACHMANOVÁ (ed.): Neviditelná žena. Praha 2002, 25-65.
Griselda POLLOCK