Analytický seminář zaměřený na rozbor opery a její scénické podoby. Studenti si osvojí základní přístup, který spočívá v sémantické analýze. Budeme postupovat od rozboru libreta a hudby k rozboru inscenačních složek
(scéna a herectví). Půjde nám o analýzu znakových systémů na mediální (libreto – hudba – jevištní konkretizace) a intermediální úrovni (libreto hudba, libreto – jevištní konkretizace, hudba – jevištní konkretizace). Budeme si všímat nejen analogií, ale rovněž diskrepancí v rámci inscenace. Součástí analytického výkonu bude schopnost reflektovat jevy, které se dějí v rámci představení bez ohledu na inscenaci jako dílo. Akt lidského zpěvu provázaný s určitými fyziologickými reakcemi, dominance hudby a smyslových momentů, vnímání interpreta v jeho tělesnosti, bezprostřední interakce mezi zpěvákem a publikem – to vše vybízí k pohledu, který zdůrazní jedinečnost konkrétního představení.
Program semináře bude následující: v první hodině si na příkladu inscenace opery Bély Bartóka Modrovousův hrad (režie David Radok, 2015) předvedeme modelovou analýzu, v dalších hodinách pak budou následovat vaše referáty. Každý si zvolí pro analýzu dle vlastního uvážení nějakou operu, kterou zhlédl v divadle nebo ze záznamu.
Návrh prosím mějte připravený už na první termín, ať při dalším setkání můžeme rovnou začít s referáty! Po každém referátu bude následovat diskuse.
Podmínkou získání zápočtu bude kromě předneseného rozboru pokud možno 100% fyzická účast a zapojení do diskuse. Odbornou literaturu si zadáme v první hodině v návaznosti na zvolené inscenační tituly.
Seminář je určen všem, kdož mají operu rádi, ale nevědí, jak k ní z pozic teatrologie přistupovat, stejně tak je ale určen i těm, pro které je opera dosud neznámým pojmem a chtěli by si k ní najít cestu.