Výuka proběhne mezi 6. - 9. 1. 2020 blokově. Bližší rozvrh bude aktualizován na stránkách katedry.
Srdcem rané divadelní kultury je komediant: komik, klaun, tanečník, akrobat, zpěvák, muzikant, bavič. Toto individuum (i jako předobraz novodobé individuality) na sebe bere nejrůznější podoby – od opovědníků a moderátorů, přes přisprostlé sluhy, žebráky a pícary, až po postavy mýtické a magické. Semináře se zaměří na tohoto hrdinu mnoha tváří (jak to nazval Joseph Campbell) a pokryjí řadu témat, počátky komedianta v antické komedii (zejména u Aristofana, Plauta a Terencia); italskou, španělskou, anglickou, francouzskou, německou a holandskou komedii a zpěvohru, s občasnými odbočkami do mimoevropského divadla; lidové a loutkářské hry, cirkus, music-hall, pantomima, varieté; a fenomény současné divadelní kultury (stand up, baviči, animovaný film).
Metodologickým jádrem našeho přístupu budu morfologická analýza: dramatických textů, ikonografie a mezinárodních (transnacionálních) vztahů v divadle raného novověku.
Kurz bude probíhat ve dnech 6.–9. ledna 2020 denně ve dvou blocích (přesný rozvrh bude upřesněn).
Kurz je otevřen všem ročníkům a vyžaduje zvědavost, ochotu číst (česky i v cizích jazycích) a vytrvalost.
Hodnocení bude založeno na kritické seminární práci, která pojedná některé z témat probraných v seminářích, a to na úrovni (rozsah a rigoróznost přístupu) odpovídající ročníku studenta.
Literatura:
Dramatické texty:
Aristofanes (výběr)
Plautus (výběr)
Terentius (výběr)
Staročeský Mastičkář
Nicoló Machiavelli, Mandragora
Fernando de Rojas, Celestina
Lope de Vega (výběr)
Tirso de Molina (výběr)
Molière (výběr)
Anonym: Mucedorus (pdf zajistí PD)
William Shakespeare (kompletní dílo)
J. G. Gettner: Romio a Julietta (in Divadelní revue 2001/1, s. 69n.)
G. A. Bredero: The Spanish Brabanter (pdf zajistí PD)
Jaroslav Bartoš: Komedie a hry českých lidových loutkářů (Praha, 1959)
Kritická literatura:
Divadelní revue 2010/2 (tematické číslo)
Richard Andrews: The Commedia dell’Arte of Flaminio Scala : a Translation and Analysis of 30 Scenarios
(Plymouth, 2008)
Joseph Campbell: Tisíc tváří hrdiny (Praha, 2017)
Roger Clegg a Lucy Skeaping: The Singing Simpkin and Other Bawdy Jigs: Musical Comedy on the
Shakespearean Stage (Exeter, 2015)
Pavel Drábek: Anglické hry u našich loutkářů a naopak. Divadelní revue 2009/3, s. 27–41.
Robert Henke a Eric Nicholson (ed.): Transnational Exchange in Early Modern Theater (Ashgate, 2008)
Robert Henke a Eric Nicholson (ed.): Transnational Mobilities in Early Modern Theater (Ashgate, 2013)
Alena Jakubcová a kol.: Starší divadlo v českých zemích do konce 18. století (Praha, 2007)
M. A. Katritzky: Pickelhering and Hamlet in Dutch art: the English Comedians of Robert Browne, John Green and
Robert Reynolds, in Shakespeare Yearbook 15 (2005), s. 113–140.
M. A. Katritzky a Pavel Drábek (ed.): Transnational Connections in Early Modern Theatre (Manchester, 2019)
Karel Kratochvíl: Ze světa komedie dell’arte (Praha, 1987)
Vladimír Mikeš: Divadlo španělského zlatého věku (Praha, 1995)
Paul Radin: Mýtus o Šibalovi (Praha, 2005)
Tristan Rémy: Les clowns (Paříž, 1945)
Jarmila F. Veltruský: A Sacred Farce from Medieval Bohemia: Mastičkář (Ann Arbor, 1985)