Předmět přednáškovou i seminární formou studenty seznámí s kořeny pojmu „absurdita“ nejen v divadelním (a dramatickém) prostředí. Prostřednictvím zásadní (ač v určitých kulturních kontextech problematicky přijímanou) studii Martina Esslina Theatre of Absurd se pokusíme nahlédnout na tvorbu pre-absurdních autorů.
Neminou nás středověké sottie, romantický Grabbe, modernističtí předchůdci Jarry s Apollinairem, nenecháme na pokoji Tzarovy dadaisty a ani Bretonovy surrealisty, podíváme se na pár němých grotesek i na krutosti mechanických pomerančů...
A přirozeně se začteme do nejednoho klíčového díla euro-americké literatury 20. století, které s esslinovským konceptem různými způsoby souvisí: Camus, Beckett, Ionesco, Genet, Albee, Vian, Arrabal, Genet, Pinter, Mrožek,
Havel. Pokusíme se zjistit, jak se od sebe liší jednotlivá národní absurdna (včetně toho českého a slovenského) a rovněž se pokusíme načrtnout paralely k tomuto fenoménu v době „po-esslinovské“.
Od studentů se předpokládá pravidelná četba textů na hodinu (zpravidla min. 1 text na každou hodinu) a aktivní spoluúčast při výuce, a to i té on-linové.