Název kurzu: České obrozenecké drama
Forma kurzu: seminář
Typ kurzu: výběrový pro magisterské studium
Časová dotace: 2 hodiny během 1 semestru
Forma atestace: referát, malá seminární práce
Požadavky ke zkoušce: aktivní účast na semináři, presentace, vypracování závěrečné seminární práce (5 – 7 stran)
Vyučující: PhDr. Barbara Topolová, PhD.
Klíčová slova: 19. století, české divadlo, česká dramatika, dramatické žánry, vlastenská hra, rytířská hra, loupežnická hra, tragédie, kouzelná hra, hra o polepšení, lokální fraška, sentimentální hra, osvícenství, národní obrození, biedermeier, sentimentalismus, romantismus, historismus
Obsah kurzu:
Seminář bude soustředěn k analýze vybraných obrozenských dramatických textů, především z díla V. K. Klicpery,
J. K. Tyla, ale též např. K. S. Macháčka, K. H. Máchy či M. D. Rettigové. Konkrétní dramatické texty budou reflektovány v souřadnicích literárních i divadelních, jejichž prostřednictvím budeme sledovat žánrové proměny
české dramatiky a jejich souvislost se stavem českého divadla, stejně jako jejich vazby k divadlu německému, rsp. rakouskému. Spektrum obrozenecké dramatiky budeme analyzovat v širších kontextech dobových ideových a slohových diskurzů (osvícenství, obrození, biedermeieru, sentimentalismu a romantismu) a budeme věnovat pozornost námětům, ideogramům, žánrovým a typologickým vzorcům, jež se v české dramatice udržely i hluboko do dvacátého století.
Základní literatura:
•Vojtěch Jirát. Český a německý biedermeier. In: Portréty a studie. Praha, Odeon 1978.
•Vladimír Macura. Znamení zrodu a české sny, Praha, Academia 2015.
•Vladimír Macura. Český a slovenský romantismus ve sporu s romantismem. In: Český romantismus v evropském kontextu, sb. Mlejnek, Pardubice 1993.
•Martin Procházka a Zdeněk Hrbata. Evropský romantismus a české obrození. In: Český romantismus v evropském kontextu, sb. Mlejnek, Pardubice 1993.
•Alexandr Stich. Český jazyk a dramatický text v 19. století. In: Od Karla Havlíčka k Františku Halasovi
(lingvoliterární studie). Praha, Torst 1996. (Též in sb. Divadlo v české kultuře 19. století. Praha, NG 1985.)
•Vladimír Štěpánek. Počátky velkého národního dramatu v obrozenské literatuře. Praha, ČSAV 1959.
•Dalibor Tureček. Biedermeier a české národní obrození. Estetika 30, 1993, č. 2.
•Dalibor Tureček. Rozporuplná sounáležitost. Německojazyčné kontexty obrozenského dramatu. Praha, Divadelní
ústav 2001.
•Dalibor Tureček. České literární romantično. Synopticko-pulzační model kulturního jevu. Brno, Host 2012.
•Felix Vodička. Obrození jako problém literární. In: Struktura vývoje. Praha 1969.
Hry a další literatura, zaměřená na konkrétní díla, autory či dílčí otázky, bude upřesněna na začátku kurzu s ohledem na aktuálně zadaná a probíraná témata.