Cílem předmětu je seznámit studenty s fenoménem obchodu v indonéském souostroví jako s prostředkem podněcujícím kulturní transmisi nejen mezi jednotlivými geograficko-politickými ostrovními oblastmi, ale také v širším kontextu jihovýchodní Asie. Metodologicky předmět vychází z poznatků historie, politologie a antropologie a podporuje interdisciplinární přístup ke studovanému tématu. Tématické okruhy:
1. Počátky vnitroostrovního obchodu, směna zboží jako kulturní fenomén.
2. Vnitroostrovní obchod před příchodem evropské kolonizace – západní část souostroví.
3. Vnitroostrovní obchod před příchodem evropské kolonizace – východní část souostroví.
4. Čínští obchodníci jako mediátoři námořní směny v jihovýchodní Asii a jako nositelé čínských kulturních atributů.
5. Vzájemná koexistence tradičního obchodu a koloniálních obchodních smluv (1596-1750).
6. Vzájemná koexistence tradičního obchodu a koloniálních obchodních smluv (1750-1900
7. Mezinárodní obchodní tlaky na přelomu
19. a
20. století, rozvoj mezikontinentální námořní dopravy, vznik monopolů.
8. Obchodní vztahy na počátku
20. st. a během
2. sv. války (počátek exploatace přírodních zdrojů, japonská okupace).
9. Význam obchodu po roce 1945 pro nově vzniklou Indonéskou republiku.
10. Postkoloniální a poválečný politický vývoj a vznik regionálních obchodních seskupení (ASEAN).
11. Struktura současného vnitrostátního a mezinárodního obchodu Indonéské republiky.
12. Současné ekonomické vazby v regionu jihovýchodní Asie, globalizace, fenomén moderního otrokářství.
13. Sledování dokumentárního filmu o obchodní globalizaci v JV Asii (bude upřesněno dle dostupnosti)