17. října
\r\nDiderot a obraz jako tableau I.
\r\n\r\n
24. října
\r\nDiderot a obraz jako tableau II.
\r\n\r\n
31. října
\r\nWinckelmann a filhelénismus
\r\n\r\n
7. listopadu
\r\nLessing a estetika média
\r\n\r\n
14. listopadu
\r\nKant a estetické ideje
\r\n\r\n
21. listopadu
\r\nVýmarská klasika, raná romantika
\r\n\r\n
28. listopadu
\r\nHegel a dějiny umění jako dějiny ducha
\r\n\r\n
5. prosince
\r\nSchopenhauer a objektivace vůle
\r\n\r\n
12. prosince
\r\nBaudelaire a moderní malířství I.
\r\n\r\n
19. prosince
\r\nBaudelaire a moderní malířství II.
\r\n\r\n
2. ledna
\r\nVýhled do 20. stol.
\r\n\r\n
9. ledna
\r\nRekapitulace
","inLanguage":"cs"}]}Pro sylabus semináře viz anglickou anotaci.
Sylabus přednášky 3. října
Děkanské volno - odpadá výuka 10. října představení kurzu; rozvrh semestru; vymezení témat; Alberti a renesanční naturalismus 17. října
Diderot a obraz jako tableau I. 24. října
Diderot a obraz jako tableau II. 31. října
Winckelmann a filhelénismus 7. listopadu
Lessing a estetika média 14. listopadu
Kant a estetické ideje 21. listopadu
Výmarská klasika, raná romantika 28. listopadu
Hegel a dějiny umění jako dějiny ducha 5. prosince
Schopenhauer a objektivace vůle 12. prosince
Baudelaire a moderní malířství I. 19. prosince
Baudelaire a moderní malířství II. 2. ledna
Výhled do 20. stol. 9. ledna
Rekapitulace
Přednáška
Cílem semestrálního přednáškového cyklu je představit studentům kořeny a myšlenkové předpoklady formování moderní západní koncepce vizuálního umění a s ním spojených představ. Přednášky budou koncipovány jako komentáře zasazující do souvislostí stěžejní texty této tradice od renesance po konec devatenáctého století, které budou na začátku semestru zpřístupněné na moodlu a které budou také tvořit povinnou literaturu ke zkoušce.
Seminář
Seminář bude věnovaný četbě vybraných textů z antropologie vizuálního umění a materiální kultury druhé poloviny dvacátého století. Zajímat nás nebude etnografický obsah těchto studií, ale spíše pojmové rámce a metodologické postupy, ke kterým se jejich autoři implicitně či explicitně zavazují. Mezi probíraná témata budou patřit: Co je charakteristické pro antropologický přístup k umění a estetickým fenoménům? Jak antropologie definuje umění? Jak se odlišuje reflexe umění ve společenských vědách od té věd humanitních? Jakou roli připisují umění ve společnosti jednotlivé antropologie umění?