Tématické rozvrstvení přednášek: 1. Postavení Židů v osvícenské Evropě, učení haskaly, chasidé. 2.
Společnost v první polovině 19. století: Kořeny evropského socialismu (zánik cechovního systému, pauperizace, Heine, Hegel, Marx).3. Romantismus a nacionalismus, orientace spisovatelů a básníků na epickou folklorní tvorbu (Goethe, Scott, Mednyanský, Hormayr). 4.
Darwinské evoluční teorie, jejich vliv na formování vědních disciplín.5. Nacionální socialismus druhé poloviny 19. století, ideové pozadí rasových teorií a jejich pronikání do vědních disciplín.6.
Pojetí člověka v totalitních ideologiích první poloviny 20. století: jejich shody a odlišnosti, praktické dopady na dobovou etnologii (ukázky). 7. Kulturní marxismus, jeho vliv na humanitní vědy (sociologie, etnologie, antropologie).
Frankfurtská škola (Marcuse, Adorno, Horkheimer, kritická teorie). 8. Pravicový a levicový extremismus druhé poloviny 20. století, kořeny, ideologie, projevy a současnost.9.
Alternativní hnutí 60. let, jejich předchůdci a pokračovatelé. Česká specifika.
Cílem druhého cyklu kurzu je poskytnout nástin vývoje duchovní kultury v Evropě od osvícenství po druhou polovinu 20. století.
Sledovaná problematika je rozvržena s ohledem na předpokládané středoškolské znalosti posluchačů oboru: jde zejména o znalosti
české a evropské historie, české a evropské literatury, náboženství, umění a filosofických paradigmat daného období ve vztahu ke každodennosti. Cyklus vychází z obecné charakteristiky jednotlivých historických etap a sleduje hlavní ideové trendy, významné instituce a osobnosti; se zřetelem k předmětu oboru je věnována pozornost problematice duchovních tradic v kontextu života a kultury tradiční lokální společnosti.