Tematické okruhy - sylabus: 1/ Problémy etnicity a menšinových jazyků - úvod; 2/ Terminologie; schémata; 3/ Etnická identita; faktory a modely etnicity; 4/ Jazyk jako znak etnicity; postoj/vztah k jazyku; 5/ Etnické a jazykové menšiny a jejich místo ve společnosti; 6/ Jazyková politika; jazykové plánování; 7/ Etnicko-jazyková asimilace versus revitalizace; 8/ Teorie a praxe etnicko-jazykové revitalizace; „noví mluvčí“ (“new speakers”); 9/ Role zákonodárství; školství; úřední styk; 10/ Školství; média; 11/ Videoprojekce k problematice; 12/ Modely etnicko-jazykové revitalizace; 13/ Závěrečné shrnutí.
Sledována je problematika etnicity, etnických menšin a menšinových jazyků, zejména v souvislosti s odbornými přístupy k těmto fenoménům. Pozornost je v ěnována vzájemnému vztahu a provázanosti jazyka a etnicity a odlišnostem v pojímání uvedených jevů. Představena je řada schémat, paradigmat a teorií identity, etnicity a nacionalismu. Hlavní důraz je kladen na procesy etnické a jazykové asimilace/revitalizace, jež jsou detailně sledovány na teoretické i praktické rovině. Blíže zmíněny jsou mj. aktuální fenomény „jazykové krajiny“ a „nových mluvčích“. Prezentovány jsou modelové případové studie: podrobně analyzována a interpretována je řada
úspěšných příkladů etnojazykové revitalizace z Evropy (Velšané, Baskové, Sámové…) či dalších světadílů (Maoři na Novém Zélandě).